| |
Kino-Palæet / Teater Bio, Randers |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.12.2024 |
Kino-Palæets
facade (fotograf Johan Christensen)
Kino-Palæet / Teater Bio
Middelgade 14
Åbnet 1. august 1940
Lukket 22. marts 1989
Gottlieb Erichsen driver i 1939 både
Kinografen og Kosmo-Palæet, hvilket
er én for meget i forhold til bevillingsreglerne. At han er sluppet
afsted med det så længe, kunne være et lille mysterium i sig selv, men
det forholder sig sådan, at han har fået livsvarig bevilling, hvilket
var et absolut særsyn. Det er imidlertid virkelig en herre, der har
gjort sig bemærket og vist sig som et aktiv for byen, sådan som øvrige
biografkapitler beretter om. Nu lukkes imidlertid det ellers så fine
palæ på Brødregade med 390 pladser for samtidig at rive Kinografen med
210 pladser ned her på grunden i Middelgade, han har ejet siden 1888 for
ved køb af naboejendommen til venstre at opføre en ny ejendom i fem
etager trukket lidt tilbage i forhold til en længe ønsket gadeudvidelse.
Efter de mest moderne forskrifter opføres bagved med indgang midt i
forhuset så Kino-Palæet, hvis navn er en sammentrækning af byens
tidligere Kosmorama, han ligeledes havde ejet i årevis, før dette i 1923
var nedlagt og erstattet af Kosmo-Palæet. Kosmorama var i sin tid åbnet
af Constantin Philipsen tilbage i 1905, som også i hovedstaden havde
ladet Kino-Palæet opføre i 1918, så tingene følges ad i hver sin
landsdel. Kinografen, som også eksisterede i København, lades dermed i
stikken. Det var dog ellers Erichsens egen frembringelse her i byen.
Med præcis 600 pladser i den nye sal tegnet af arkitekt J.P. Hjersing
efter den snart landskendte arkitekt
Holger Pinds princip om en
terrasseformet sal med stolerækkerne placeret amfiteatralsk her kraftigt
hævet bagtil således, at foyeren ligger under den bagerste del af salens
gulv, mister Erichsen ikke så meget som ét sæde ved at slå driften af de
to biografer sammen. Krigsåret gav ikke helt de samme muligheder som
hverken dengang Raadhus-Teatret åbnede eller genåbnede. Således mangler
tæpperne på gulvene, men på nær de første tre rækker er dog sæderne
blødt betrukne i grønt. Modsat førnævnte er Kino-Palæet så herudover
ikke pyntet i særlig grad; såvel det let buede loft og væggenes bølgede
beklædning fremstår indirekte belyst i mat hvidt, mens gulvbelægningen
er af samme grønne nuance som stolene og ligeså fortæppet, som dog i
midten er brudt af en kanelagtig farve.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kino-Palæet
i tegning 1939
Indgangen til salen sker gennem en særdeles bred trappeopgang midt i
rummet med belysning under gelænderne, hvor tre udgangsdøre efter
forestilling i venstre side fører publikum ud mod en åben plads foran
Provstegyde til venstre, ligesom der også etableres tre nødudgange mod
højre, hvor man da skal bagom salen for at nå ud samme vej. Desuden
findes reserveudgange bagtil mod operatørrummet her installeret med to
maskiner fra Zeiss-Ikon. På de fire etager ovenfor er der indrettet seks
elegante lejligheder. I stuen findes butik på hver side af
indgangsportalen med belyst glasloft – til venstre Erichsens gamle
værktøjsmagasin, der med ny ejer fra 1909 er fulgt med over i den nye
bygning. To dobbelte svingdøre fører ind mod vestibulen med billetkiosk
og toiletter og her bagved foyeren i tilsvarende hvide farver udstyret
med magelige, røde sofaer, pyntevaser, garderobe og chokoladekiosk.
Sorte søjler holder salens gulv på plads henover.
Inspirationen til indretningen skal være en blanding mellem
Palladium og
Scala-Bio i København, hvor den svenske publikumstræffer
”Landevejskroen” med Edvard Persson som første program i Kino-Palæet
ovre i hovedstadens
Nørreport Bio får sit helt eget krigskapitel.
Jens Birk er kontorchef i Handelsbanken og i mange år den drivende kraft
i Randers Kunstmuseum og byens kunstforening foruden han er gift med den
ene af Erichsens fire døtre, Tony. Den gamle direktør dør efter et par
ugers sygdom i januar 1945 og en måned senere vil skæbnen, at
Randers Teater sprænges i luften. Den selvejende institution Randers Teater, der
netop er sprunget ud af Harmonien, må herefter nøjes med dennes festsal,
der med alt for lille scene slet ikke dur til de store teateropførsler,
man ellers er blevet så glad for. Begge salene på Østergade havde frem
til 1932 også huset Teater-Biografen, indtil man ved lidt bestikkelse
frasagde sig biografbevillingen fremfor at bekoste nyt udstyr til
tonefilm.
Birk hyres af enkefru Gottliebsen til at forestå ledelsen på ministeriel
godkendelse, mens fru Tony samtidig tager del i kulturaktiviteter med
relation til teatervirket. Således sker det efterhånden som de mange år
forinden, at to slægtsbesjælede og dog så forskellige teaterformer atter
finder sammen. Denne gang kommer teatret snigende til biografen, hvor
det i 1912 var biografen, der havde fundet vej ind i teatret. Endnu er
det dog en bumlet vej, hvor en nervepirrende duel mellem fru Gottliebsen,
Birk og Holger Bach fra Slots-Bio først skal spille sin vej gennem
avisspalterne. En bevillingsafgørelse havde i sin tid trukket gevaldigt
ud, hvor arvingerne selv var ansøgere, men så let skulle det ikke gå, da
det bliver Holger Bach, som har ydet en kolossal indsats for
arbejderforeningens Slots-Bio, der personligt belønnes.
|
|
Kino-Palæet
i 1950 (public domain)
En ædelmodig propagandafilm med titlen ”Een for alle”, der bl.a. har
Bette Davis på rollelisten, som amerikanerne fra den 14. maj 1945 havde
brugt til at afnazificere de danske biograflærreder, kommer på plakaten
i Kino-Palæet fra mandag den 1. oktober. Samme dag skulle Holger Bach
have overtaget bevillingen, men han er ikke blevet enig med fru
Gottliebsen om betingelserne og således fortsætter barnebarnet og hendes
mand blot driften.
Fem dage senere kan man i Socialdemokraten læse, at politiet om fredagen
har lukket Kino-Palæet, hvor det viser sig, at teatrets videre drift er
strandet på det forhold, at Bach har tilbudt 27.000 kroner i årlig leje
(modsvarende hvad der blev ydet i Raadhus-Teatret), mens der fra ejers
side forlanges 48.000 kroner, hvilket unægtelig er en verden til forskel.
’En snarlig afgørelse ventes’, kan man videre læse angående den
ulykkelige historie om en biograf uden bevilling og en bevillingshaver
uden biograf. Det var ikke nogen enestående situation i
danmarkshistorien. Det er Justitsministeriet, der har bedt politiet om
at lukke biografen, efter at have fået sagen om huslejen på bordet for
at tage stilling. Politimesteren foretog sig såmænd ikke andet end at
kontakte direktionen, som efterlevede ordren, så mere dramatisk var det
heller ikke foregået. Publikum var ikke gennet ud midt under
forestillingen alle som én.
Allerede om lørdagen fortryder ministeriet på baggrund af utallige
telefonopkald sin hastige indgriben – Gottliebsen var dog et respekteret
navn i byen og Bach ligeså – så faktisk bliver der vist film igen
allerede lørdag aften, men dér havde publikum jo fået noget andet at
vide, så det blev i den retning en rolig dag. Søndag aften var der atter
udsolgt til sidste forestilling. Snart bliver det kutyme at lade
bevillingerne gå i arv, men her var det en generation, der skulle
springes over, hvor i hvert fald ikke hr. Birk havde været beskæftiget
med biografdrift forud. Han får lov at virke lidt endnu, før tingene
falder på plads. Bare tre dage senere vises velvalgt må man sige ”Der
brænder en ild” med Inga Tidblad og Lars Hanson.
Det varer seks måneder, før Bach 1. marts 1946 overtager driften med
Deanna Durbin i ”Det begyndte med Eva” som sin første film. Den nye
direktør har altid sat de yngste i højsædet og således er det også hans
tanke, at 200 pladser hver søndag eftermiddag skal være forbeholdt
børnene til en overkommelig pris. Frue Julie Bach deltager også i det
daglige virke, men i kulissen spøger teatret, der trænger sig på. Efter
ansøgning i februar bliver der i september 1951 givet tilladelse til at
forandre salen, så Kino-Palæet også kan benyttes til teater med større
scene, scenetårn og garderober i kælderen.
|
|
Kino-Palæet
med nyt lærred til widescreen og scope nærmest hvor det gamle engang var
Ny arkitekt er Kaj H. Jensen, hvis forandringer er tilendebragt i
oktober 1952. Det er lykkedes at beholde 589 stole ved helt at ændre
adgangsforholdene, selvom operatørrummet bagerst i sig selv er trukket
ind i rummet her indrettet med komplet nyt tonefilmsudstyr fra Bang &
Olufsen. Lærredet er i den modsatte ende ført ud til scenekanten, hvor
der efter brandforskrifterne skal etableres et jerntæppe, som opsat på
ruller kan trækkes ned og forhindre en brand under en teaterforestilling
på scenen i at sprede sig til ud til publikum.
Her opstår et mindre problem fem år senere, da Bach i 1957 vil erstatte
det flade og synligt kun otte meter brede
CinemaScope-lærred, som med
lethed kunne sættes op to år forinden på samme tid, hvor både
Raadhus-Teatret fik sit og Slots-Bio genåbnede med langt større sal
herefter som byens suverænt største. De to andres buede lærreder var
naturligvis langt mere tiltalende og der ansøges derfor om dispensation
til at fjerne væggen og i øvrigt nedbryde eksisterende
sidekonstruktioner for et herefter fuldt synligt lærred på 9,5 meter
ført tilbage nærmest, hvor det oprindelige var placeret. Bach henviser
til de mange nødudgange og øvrige sikkerhedsforanstaltninger i
forbindelse med teaterindretningen. Tilladelsen gives, idet antallet af
teaterforestillinger trods alt er yderst beskedent; der har været sølle
otte det forgangne år, men der skal så etableres brandvagt ved disse,
ligesom scenen skal forsynes med et større antal sprinklere.
I april 1964 bygges indgangspartiet om, så der over gaden i lysskrift
står henholdsvis Kino-Palæet eller Randers Teater alt efter om der
spilles film eller teater den pågældende dag. Desuden bliver to gamle
medaljoner med relieffer af Holberg og Oehlenschlæger, der tidligere
flankerede indgangen til Randers Teater i Østergade, indmuret over
indgangspartiet.
Fremme i september 1972 skiftes sæderne og i marts 1977 overtages Kino-Palæet
af Lademann Film, der opsætter nyt skilt over baldakinen, så Kino-Palæet
igen er i fokus med sit gamle navn. Holger Bach fortsætter frem til
december 1977 som daglig leder sammen med sin søn Jørgen som inspektør,
men i december overtages driften af Søren Simmelkjær fra
Bio i Herning.
Overordnet er Mogens Steen Kruse, der selv ejer
Palads i Aarhus,
direktør for Lademanns biografer vest for Storebælt, mens Den selvejende
institution Randers Teater fortsat står som ejer.
|
|
Kino-Palæet
i længdesnit
Efter Lademann-koncernen kollapser med det meste af sin biografdrift
allerede året efter, overtager Kruse personligt Kino-Palæet i juni 1978.
Efter overenskomst med teatret påbegynder Kruse en lettere renovering af
salen uden, det dog resulterer i større forandringer af salen, der
fortsat står som i 1957.
I august 1981 ansøges om spiritusbevilling til baren også på aftener,
hvor teatret ikke spiller. Inspektør Peter E. Holm bliver direktør i
april 1981 og i efteråret 1981 ombygges det gamle værktøjsmagasin i
forhusets højre side til Kino II (eller ’mini-kino’ for at lege lidt med
nuværende direktør Leif Jensens
Slots-Bio og dennes Slots-Mini). Den
lille sal indrettes med 87 pladser og et rent deja-vu fra dengang i
1907, hvor Gottlieb Erichsen for første gang forandrede sin
værktøjsforretning til Kinografen. I dette tilfælde er salen dog
placeret i den modsatte side, hvor nabohuset lå. Ellers havde det da
også været et morsomt sammentræf helt til historiebøgerne, hvor den så
alligevel fandt vej. Åbningen finder sted til efterårsferien, der bl.a.
lokker med Otto Brandenburg i ”Gummi Tarzan” og ”Slingre valsen” om
aftenen med Solbjørn Højfeldt og Ole Ernst.
I 1985 annonceres endnu som Kino-Palæet I & II, men i december giver
Holm fortabt. Et halvt år senere både begynder og slutter det, som det
alt sammen var startet ovre på Østergade de mange år forinden, dengang
Teater-Biografen blomstrede op af Randers Teater for at blive lagt ind
under Kino-Palæet. Nu afrundes historieskrivningen som Teater-Bio ved
Niels Erland Larsen fra Randers Sports Invest og biografdirektør Leif
Jensen, hvor Kino-Palæet herefter som Teater-Bio genoptager driften
fredag den 4. juli 1986 med danmarkspremiere på Steve Guttenberg i
”Politiskolen 3”. Tanken ved overtagelsen i april var børneparkering om
eftermiddagen og nonstop-forestillinger i den lille om aftenen, hvor
publikum kunne blive siddende, så længe man orkede, men dette tiltag
bliver aldrig relevant. Forestillinger for Randers Teater udgør fortsat
omkring tyve torsdags aftener om året, men herudover skal den store sal
benyttes til koncerter, som der kommer en del af.
|
|
Kino-Palæet
i 1937
I juli har Jensen netop lukket Slots-Bio fem dage forinden efter
overenskomst med samme Larsen, der et halvt års tid forinden har
overtaget ’Jyllands’ bygning med en kompagnon. Største salgsargument i
sommervarmen bliver stedets nye teatercafé ’først og fremmest baseret på
fadøl’, der erstatter den tidligere garderobe. Allerede pr. 1. januar
1987 trækker Jensen sig tilbage for at lade sig pensionere og i 1988
forsøger Larsen sig med bankospil i dagtimerne udenfor biografens
almindelige spilletid, mens da så den bortforpagtede café lukker,
forklarer Larsen, at der ikke længere er incitament til at fortsætte.
Den velvoksne bar har udgjort den svage puls, der var tilbage, mens
Grand-Teatret få meter væk har fuld fart på.
På plakaten de seneste år er der fortsat film af nyere dato fra
Warner-Metronome, sågar endnu en del danmarkspremierer, men uden at
genere små distributører er der også dykket langt ned i posen for glemte
filmsager, hvor udspillede eller dårligt nok spillede film bugseres
herover. Der klappes behørigt til de sidste Dirch Passer-film, der får
en tur til gennem det nystartede Bio-Film i Nr. Aaby beliggende i
denne bys biograf, mens Randers næppe har bidraget meget til de 719 solgte
billetter, den stille australske thriller ”Hun løb for livet” fra Carina
Film præsterede i Danmark som allersidste program onsdag den 22. marts
1989.
Teatret i biografforklædning er der nok heller ikke mange, som savner
med sin smalle scene, men løjerligt, at det skal blive Grand Teatrets
fem sale i bygningen for det oprindelige Kosmorama, der med sine
relativt beskedne sale overlever alle byens flotte biografpalæer.
Biografens filmklub tager en sæson mere sammen med
teaterforestillingerne, mens en lille dansk ungdomsfilm med titlen
”Tekno Love” trods listeannoncer under Teater-Bio vises i Grand, der
også annoncerer med denne.
Den store sal har bl.a. gæstebesøg af Privatteatret fra København i
marts 1990 (i det gamle
Mercur, såmænd), men ophører kort efter, da
bygningen bliver solgt. Ude på Mariagervej sker der nye mirakler, da en
mangfoldig teatervifte åbner sig i ombyggede fabriksbygninger på Værket
med sine utallige kombinationsmuligheder af sceneoptræden og store
forsamlinger ude som inde. Bedst af alt bliver der også plads til en
lille art-biograf med sit maskineri hentet fra Kino II, som i
begyndelsen under navnet Værkets Biograf og siden det mere fordækte KGB
med fin succes tager sig kærligt af filmkunsten. Det gør den fortsat i
2024 – undercover navnemæssigt glattet en smule ud til KGBio. Den
pudsige historie forfølges derovre.
På Middelgade 14 slår i stedet Discotek City Hall & Cafe Power Station
til i 1990, hvor det inderste stykke af scenen i den store sal står
tilbage, mens operatørrummet degraderes til lager og opvaskerum. I 1992
ligger mod gaden henholdsvis Café Bagdad og Cafe Oscar i hver side, hvor
den første indrettet på fransk manér smager skønt af biograftitel og det
gør Oscar faktisk også. Herefter følger i raske skridt Crazy Daisy
bagved fra 1995 og Hong Kong Wok House foran til højre efterfulgt af
Twist and Shout foruden (naturligvis) en engelsk pub til venstre. I 2000
klipper en frisørsalon og et solcenter sig ind imellem, mens discoteket
let reduceret har fået indgang fra siden langs strædet som 3D, fra
november 2002 atter Crazy Daisy. Dette lukker i juli 2015 og bliver til
Rustik & Flamingo. Barry’s pub fortsætter i 2024 serveringen ud mod
gaden i II’eren, mens en burgerjoint har afløst smagsindtrykket af Hong
Kong.
|
|
Kino-Palæets
åbningsprogram 1. august 1940
|
|
Kinopalæet
den
5. september 2024. Foto: Henning Sprogøe
|
|
Kinopalæet
i Provstegyden den
5. september 2024. Foto: Henning Sprogøe
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Kosmorama |
Kinografen |
Biografen /
Phønix-Teatret |
Teater-Biografen /
Randers Teater |
Rådhusteatret |
Arbejdernes
Biografteater / Biografen ’Jylland’ |
Kosmo-Palæet |
Skanse Teatret |
Slots-Bio |
Grand Teatret |
Værkets Biograf / KGB / KGBio |
BioCity / Nordisk Film Biografer |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Kino-Palæet / Teater Bio, Randers |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|