| |
Kosmo-Palæet, Randers |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.12.2024 |
Kosmo-Palæet
med danmarkspremiere 30. august 1937 (public domain)
Kosmo-Palæet
Brødregade 7
Åbnet 23. oktober 1923
Lukket 1. august 1940
Tirsdag den 23. oktober 1923 åbner direktør Gottlieb Erichsen et fornemt
biografteater i Aktietømmerhandelens tidligere ejendom på Brødregade 7,
hvor forhuset er opført i to etager år 1900, mens en ny og usædvanligt
fed sal i ordets bogstavelige forstand bagved støder ind i en
værkstedsbygning i gården. Samtidig nedlægges
Kosmorama, der af navn
halvt om halvt lever videre i ’Kosmo-Palæet’, der som det eneste af sin
slags i landet nogensinde med dette navn også trækker veksler på
Kino-Palæet
– skabninger, hvis navn er formet af Erichsens gamle konkurrent
Constantin Philipsen, der i sin tid åbnede Kosmorama, mens Erichsen selv
startede Kinografen, som endnu er i funktion og hvis navn også benyttes
af andre aktører. Vi kan godt afsløre, at biografen 17 år senere nærmest
profetisk afløses af Kino-Palæet, så Kosmo-Palæet udfylder på enhver
facon sin rolle som mellemakt, men hvilket akt:
Huset ligner nu i venstre side i sandhed et helt lille palæ med søjler
ud mod gaden foran indgangsportalen med smal baldakin og et lille
udspring henover alt sammen flot oplyst af pærer. I foyeren står
billetkasserne på hver side af døren og i den anden ende findes
chokoladekiosk til venstre for indgangen, mens operatørrummet indrettet
med to maskiner er placeret til højre med salen skrånende venstredrejet
bagud i gården. Af Kosmo-Palæets 390 stole er de bedste placeret midt i
rummet med polstrede sæder. Man er således gået væk fra, at disse altid
stod længst tilbage grundet cowboyrækkerne nede foran, hvor yngre
mennesker bestemt ikke bestred den biografopførsel, vi kender i dag. Der
blev hujet og kastet med alt forhåndenværende og så var det godt ikke at
risikere at få det i hovedet. Samtlige stole består i øvrigt magelige
klapsæder. Gulvet er let skrånende ned mod prosceniet, hvor lærredet er
dækket af et stort fortæppe, der automatisk trækkes til side, når
forestillingen begynder, hvor lyset dæmpes gradvist, hvad man ikke
tidligere har oplevet i byen. Væggene er som i
Raadhus-Teatret holdt i
en lilla nuance delt op i felter af kønne bronzelister alt sammen dæmpet
belyst af tolv specialdesignede lysekroner. Det hele fremstår meget
smukt og smagfuldt.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kosmo-Palæet
(postkort)
Også musikken gøres der noget ud af, hvor en dygtig pianist spiller på
et kostbart koncertflygel fra Hornung & Møller endda tilmed i pauserne
undervejs. Det skal både lyde og syne, for Erichsen sparer ikke sit
publikum noget. Man kan således lægge sit overtøj fra sig nærmest
overalt, sådan som det foregik ovre på Randers Teater og derved i
Teater-Biografen. En selvbetjeningsgarderobe forefindes langs hele
salens venstre side, hvilket vi kun erindrer at have set ét øvrigt dansk
eksempel på, nemlig
Rødekro Biograf fremme i 1937. Det var desuden
muligt at parkere jakken i et depotrum omme bag billedfeltets højre
side, der egentlig skulle bruges til effektmageri.
På ét område foregår det hele umådelig gammeldags, for som man endnu har
for vane i byen, er toiletter placeret i en selvstændig bygning i gården
til højre ved siden af lave værkstedsbygninger – og her bliver de
liggende lige til det sidste. Med to apparater til fremvisning var det
teoretisk set ikke nødvendigt at give (tisse)pause undervejs, men det
gør man nu alligevel, for det var man vant til og så gavnede det jo også
sliksalget. Som første film vises den mægtig populære ”Oliver Twist” med
Jackie Coogan.
Erichsen er bestemt på forkant med udviklingen og da i særdeleshed hvad
angår Kosmo-Palæet, som i teorien kan prale med at være ikke bare første
sted i provinsen men første sted i hele landet, hvor der vises tonefilm
– det sker nemlig hver dag allerede fra mandag den 1. juli 1929. Det er
nu lidt snyd, for det er kun en lille del af programmet, der udgøres af
tonefilm, nemlig små kortfilm af slagsen men fremvisningen af dem ganske
rigtigt på tonefilmsanlæg. Det stammer fra de danske pionerer
Petersen &
Poulsen, der allerede har udviklet apparatet flere år forinden, men det
oprindelige apparatur er i sin grundform for simpelt til at fungere med
længere film. Det er en af de tidligere udviklede prøvemodeller, man har
ladet installerede i juni og således kan Kosmo-Palæet reklamere med den
ene tonefilmsnyhed efter den anden, før
Roxy slår sig løs ovre i
hovedstaden med det fulde program spillende til lyd og musik. Det er dog
kun indslag med fx gardens støvletramp, knuste flasker eller simple
toner uden dybde, der stryger ud af højttalerne, men folk vældigt
benovet, selvom det ikke lød meget anderledes end mange år forinden,
hvor grammofonpladekonstruktioner ulykkeligt forsøgte at samarbejde med
fremvisningsapparatet.
|
|
Kosmo-Palæets
facade i forhuset med portudgang ovre til højre
Kosmo-Palæet starter den ægte tonefilmsæra samme dag som Raadhus-Teatret,
da der fra den 23. januar vises ”Fox Follies” med 100% tale, sang, musik
og dans. Det er Petersen & Poulsens nyeste frembringelse, der har fundet
vej ind i operatørrummet med lyd ud i højttalerne bag lærredet. At det
fortsat lød noget skingert, tog man ikke så højtideligt. Værre går det
ugen efter med ”Teaterbaaden”, der bebrejdes ikke at være en stumfilm,
før flere revy-babes slår bedre an i februar.
1930’erne byder kun på fine historier i den gode biograf med masser af
tonefilmspremierer på især danske film, bl.a. ”Nyhavn 17” med Karina
Bell i 1933, ”Nøddebo Præstegaard” med Hans Kurt i 1934, ”Der var engang
en vicevært” med Osvald Helmuth i 1937 og ”Skilsmissens børn” med Grethe
Holmer i 1939. Fra den 3. februar 1940 spiller Marguerite Viby som ”En
pige med pep” i ugevis, men samme dag Kino-Palæet åbner på Middelgade,
hvor Kinografen havde ligget, lukker Kosmo-Palæet torsdag den 1. august
1940 med Dick Foran i ”Canadas helte” som sidste program, da Gottlieb
Erichsen har slået sine to biografer sammen til én.
Ved ombygning af foyeren til Varehuset Atlantic fjernes de fornemme
søjler og den kønne, smalle baldakin med sit pæreoplyste udspring.
Senere bliver det et modemagasin for herrer, men i 1966 føres alle
forhusets butikker sammen til én, der fortsat strækker sig ind i salen
nu med nedsænket loft. Siden er der sparekasse på stedet og i mange år
Matas. I 2007 ombygges salen med traditionel etageadskillelse, hvor der
øverst indrettes personalerum og lager for materialisthandlen, som
fortsat betjener sit publikum på Brødregade.
|
|
Kosmo-Palæets
åbningsprogram med skjult reference nederst til Randers Teater
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Kosmorama |
Kinografen |
Biografen /
Phønix-Teatret |
Teater-Biografen /
Randers Teater |
Rådhusteatret |
Arbejdernes
Biografteater / Biografen ’Jylland’ |
Skanse Teatret |
Slots-Bio |
Kino-Palæet / Teater
Bio |
Grand Teatret |
Værkets Biograf / KGB / KGBio |
BioCity / Nordisk Film Biografer |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Kosmo-Palæet, Randers |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|