| | Kosmo-Palæet, Randers | Tilbage til forsiden
| Skrevet af: JG, biografmuseet.dk | Dato: 01.12.2024 | Kosmo-Palæets åbningsprogram med skjult reference nederst til Randers Teater
Kosmo-Palæet Brødregade 7
Åbnet 23. oktober 1923 Lukket 1. august 1940
Tirsdag den 23. oktober 1923 åbner direktør Gottlieb Erichsen et fornemt biografteater i Aktietømmerhandelens tidligere ejendom på Brødregade 7, hvor forhuset er opført i to etager år 1900, mens en ny og usædvanligt fed sal i ordets bogstavelige forstand bagved støder ind i en værkstedsbygning i gården. Samtidig nedlægges Kosmorama, der af navn halvt om halvt lever videre i ’Kosmo-Palæet’, der som det eneste af sin slags i landet nogensinde med dette navn også trækker veksler på Kino-Palæet – skabninger, hvis navn er formet af Erichsens gamle konkurrent Constantin Philipsen, der i sin tid åbnede Kosmorama, mens Erichsen selv startede Kinografen, som endnu er i funktion og hvis navn også benyttes af andre aktører. Vi kan godt afsløre, at biografen 17 år senere nærmest profetisk afløses af Kino-Palæet, så Kosmo-Palæet udfylder på enhver facon sin rolle som mellemakt, men hvilket akt:
Huset ligner nu i venstre side i sandhed et helt lille palæ med søjler ud mod gaden foran indgangsportalen med smal baldakin og et lille udspring henover alt sammen flot oplyst af pærer. I foyeren står billetkasserne på hver side af døren og i den anden ende findes chokoladekiosk til venstre for indgangen, mens operatørrummet indrettet med to maskiner er placeret til højre med salen skrånende venstredrejet bagud i gården. Af Kosmo-Palæets 390 stole er de bedste placeret midt i rummet med polstrede sæder. Man er således gået væk fra, at disse altid stod længst tilbage grundet cowboyrækkerne nede foran, hvor yngre mennesker bestemt ikke bestred den biografopførsel, vi kender i dag. Der blev hujet og kastet med alt forhåndenværende og så var det godt ikke at risikere at få det i hovedet. Samtlige stole består i øvrigt magelige klapsæder. Gulvet er let skrånende ned mod prosceniet, hvor lærredet er dækket af et stort fortæppe, der automatisk trækkes til side, når forestillingen begynder, hvor lyset dæmpes gradvist, hvad man ikke tidligere har oplevet i byen. Væggene er som i Raadhus-Teatret holdt i en lilla nuance delt op i felter af kønne bronzelister alt sammen dæmpet belyst af tolv specialdesignede lysekroner. Det hele fremstår meget smukt og smagfuldt.
Også musikken gøres der noget ud af, hvor en dygtig pianist spiller på et kostbart koncertflygel fra Hornung & Møller endda tilmed i pauserne undervejs. Det skal både lyde og syne, for Erichsen sparer ikke sit publikum noget. Man kan således lægge sit overtøj fra sig nærmest overalt, sådan som det foregik ovre på Randers Teater og derved i Teater-Biografen. En selvbetjeningsgarderobe forefindes langs hele salens venstre side, hvilket vi kun erindrer at have set ét øvrigt dansk eksempel på, nemlig Rødekro Biograf fremme i 1937. Det var desuden muligt at parkere jakken i et depotrum omme bag billedfeltets højre side, der egentlig skulle bruges til effektmageri.
På ét område foregår det hele umådelig gammeldags, for som man endnu har for vane i byen, er toiletter placeret i en selvstændig bygning i gården til højre ved siden af lave værkstedsbygninger – og her bliver de liggende lige til det sidste. Med to apparater til fremvisning var det teoretisk set ikke nødvendigt at give (tisse)pause undervejs, men det gør man nu alligevel, for det var man vant til og så gavnede det jo også sliksalget. Som første film vises den mægtig populære ”Oliver Twist” med Jackie Coogan.
Erichsen er bestemt på forkant med udviklingen og da i særdeleshed hvad angår Kosmo-Palæet, som i teorien kan prale med at være ikke bare første sted i provinsen men første sted i hele landet, hvor der vises tonefilm – det sker nemlig hver dag allerede fra mandag den 1. juli 1929. Det er nu lidt snyd, for det er kun en lille del af programmet, der udgøres af tonefilm, nemlig små kortfilm af slagsen men fremvisningen af dem ganske rigtigt på tonefilmsanlæg. Det stammer fra de danske pionerer Petersen & Poulsen, der allerede har udviklet apparatet flere år forinden, men det oprindelige apparatur er i sin grundform for simpelt til at fungere med længere film. Det er en af de tidligere udviklede prøvemodeller, man har ladet installerede i juni og således kan Kosmo-Palæet reklamere med den ene tonefilmsnyhed efter den anden, før Roxy slår sig løs ovre i hovedstaden med det fulde program spillende til lyd og musik. Det er dog kun indslag med fx gardens støvletramp, knuste flasker eller simple toner uden dybde, der stryger ud af højttalerne, men folk vældigt benovet, selvom det ikke lød meget anderledes end mange år forinden, hvor grammofonpladekonstruktioner ulykkeligt forsøgte at samarbejde med fremvisningsapparatet.
Kosmo-Palæet starter den ægte tonefilmsæra samme dag som Raadhus-Teatret, da der fra den 23. januar vises ”Fox Follies” med 100% tale, sang, musik og dans. Det er Petersen & Poulsens nyeste frembringelse, der har fundet vej ind i operatørrummet med lyd ud i højttalerne bag lærredet. At det fortsat lød noget skingert, tog man ikke så højtideligt. Værre går det ugen efter med ”Teaterbaaden”, der bebrejdes ikke at være en stumfilm, før flere revy-babes slår bedre an i februar.
1930’erne byder kun på fine historier i den gode biograf med masser af tonefilmspremierer på især danske film, bl.a. ”Nyhavn 17” med Karina Bell i 1933, ”Nøddebo Præstegaard” med Hans Kurt i 1934, ”Der var engang en vicevært” med Osvald Helmuth i 1937 og ”Skilsmissens børn” med Grethe Holmer i 1939. Fra den 3. februar 1940 spiller Marguerite Viby som ”En pige med pep” i ugevis, men samme dag Kino-Palæet åbner på Middelgade, hvor Kinografen havde ligget, lukker Kosmo-Palæet torsdag den 1. august 1940 med Dick Foran i ”Canadas helte” som sidste program, da Gottlieb Erichsen har slået sine to biografer sammen til én.
Ved ombygning af foyeren til Varehuset Atlantic fjernes de fornemme søjler og den kønne, smalle baldakin med sit pæreoplyste udspring. Senere bliver det et modemagasin for herrer, men i 1966 føres alle forhusets butikker sammen til én, der fortsat strækker sig ind i salen nu med nedsænket loft. Siden er der sparekasse på stedet og i mange år Matas. I 2007 ombygges salen med traditionel etageadskillelse, hvor der øverst indrettes personalerum og lager for materialisthandlen, som fortsat betjener sit publikum på Brødregade. | Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope | VistaVision Super Technirama 70 | Panacolor Dimension 150 | Sensurround
High-Impact biografdesign | | | | | • Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt • Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd • Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster • Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø • Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord • Gå til mere om | | | | | | • Gå til Kosmo-Palæet, Randers | | Gå: tilbage - op Opdateret 17-11-2024 | | |