Biografmuseet's Formål

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiografer
Pop-Op | Pioner
1000 & 2000 Vintage

KÆDER AF BIOGRAFER
• Biorama | Kosmorama | Fotorama | Rialto | Lademan | Saga | Sandberg | Nordisk Film Biografer | CinemaxX

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Opdateret
Din historie | Søg
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Kosmo-Palæet, Randers

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 01.12.2024
Kosmo-Palæets åbningsprogram med skjult reference nederst til Randers Teater

Kosmo-Palæet
Brødregade 7

Åbnet 23. oktober 1923
Lukket 1. august 1940

Tirsdag den 23. oktober 1923 åbner direktør Gottlieb Erichsen et fornemt biografteater i Aktietømmerhandelens tidligere ejendom på Brødregade 7, hvor forhuset er opført i to etager år 1900, mens en ny og usædvanligt fed sal i ordets bogstavelige forstand bagved støder ind i en værkstedsbygning i gården. Samtidig nedlægges Kosmorama, der af navn halvt om halvt lever videre i ’Kosmo-Palæet’, der som det eneste af sin slags i landet nogensinde med dette navn også trækker veksler på Kino-Palæet – skabninger, hvis navn er formet af Erichsens gamle konkurrent Constantin Philipsen, der i sin tid åbnede Kosmorama, mens Erichsen selv startede Kinografen, som endnu er i funktion og hvis navn også benyttes af andre aktører. Vi kan godt afsløre, at biografen 17 år senere nærmest profetisk afløses af Kino-Palæet, så Kosmo-Palæet udfylder på enhver facon sin rolle som mellemakt, men hvilket akt:

Huset ligner nu i venstre side i sandhed et helt lille palæ med søjler ud mod gaden foran indgangsportalen med smal baldakin og et lille udspring henover alt sammen flot oplyst af pærer. I foyeren står billetkasserne på hver side af døren og i den anden ende findes chokoladekiosk til venstre for indgangen, mens operatørrummet indrettet med to maskiner er placeret til højre med salen skrånende venstredrejet bagud i gården. Af Kosmo-Palæets 390 stole er de bedste placeret midt i rummet med polstrede sæder. Man er således gået væk fra, at disse altid stod længst tilbage grundet cowboyrækkerne nede foran, hvor yngre mennesker bestemt ikke bestred den biografopførsel, vi kender i dag. Der blev hujet og kastet med alt forhåndenværende og så var det godt ikke at risikere at få det i hovedet. Samtlige stole består i øvrigt magelige klapsæder. Gulvet er let skrånende ned mod prosceniet, hvor lærredet er dækket af et stort fortæppe, der automatisk trækkes til side, når forestillingen begynder, hvor lyset dæmpes gradvist, hvad man ikke tidligere har oplevet i byen. Væggene er som i Raadhus-Teatret holdt i en lilla nuance delt op i felter af kønne bronzelister alt sammen dæmpet belyst af tolv specialdesignede lysekroner. Det hele fremstår meget smukt og smagfuldt.

Også musikken gøres der noget ud af, hvor en dygtig pianist spiller på et kostbart koncertflygel fra Hornung & Møller endda tilmed i pauserne undervejs. Det skal både lyde og syne, for Erichsen sparer ikke sit publikum noget. Man kan således lægge sit overtøj fra sig nærmest overalt, sådan som det foregik ovre på Randers Teater og derved i Teater-Biografen. En selvbetjeningsgarderobe forefindes langs hele salens venstre side, hvilket vi kun erindrer at have set ét øvrigt dansk eksempel på, nemlig Rødekro Biograf fremme i 1937. Det var desuden muligt at parkere jakken i et depotrum omme bag billedfeltets højre side, der egentlig skulle bruges til effektmageri.

På ét område foregår det hele umådelig gammeldags, for som man endnu har for vane i byen, er toiletter placeret i en selvstændig bygning i gården til højre ved siden af lave værkstedsbygninger – og her bliver de liggende lige til det sidste. Med to apparater til fremvisning var det teoretisk set ikke nødvendigt at give (tisse)pause undervejs, men det gør man nu alligevel, for det var man vant til og så gavnede det jo også sliksalget. Som første film vises den mægtig populære ”Oliver Twist” med Jackie Coogan.

Erichsen er bestemt på forkant med udviklingen og da i særdeleshed hvad angår Kosmo-Palæet, som i teorien kan prale med at være ikke bare første sted i provinsen men første sted i hele landet, hvor der vises tonefilm – det sker nemlig hver dag allerede fra mandag den 1. juli 1929. Det er nu lidt snyd, for det er kun en lille del af programmet, der udgøres af tonefilm, nemlig små kortfilm af slagsen men fremvisningen af dem ganske rigtigt på tonefilmsanlæg. Det stammer fra de danske pionerer Petersen & Poulsen, der allerede har udviklet apparatet flere år forinden, men det oprindelige apparatur er i sin grundform for simpelt til at fungere med længere film. Det er en af de tidligere udviklede prøvemodeller, man har ladet installerede i juni og således kan Kosmo-Palæet reklamere med den ene tonefilmsnyhed efter den anden, før Roxy slår sig løs ovre i hovedstaden med det fulde program spillende til lyd og musik. Det er dog kun indslag med fx gardens støvletramp, knuste flasker eller simple toner uden dybde, der stryger ud af højttalerne, men folk vældigt benovet, selvom det ikke lød meget anderledes end mange år forinden, hvor grammofonpladekonstruktioner ulykkeligt forsøgte at samarbejde med fremvisningsapparatet.

Kosmo-Palæet starter den ægte tonefilmsæra samme dag som Raadhus-Teatret, da der fra den 23. januar vises ”Fox Follies” med 100% tale, sang, musik og dans. Det er Petersen & Poulsens nyeste frembringelse, der har fundet vej ind i operatørrummet med lyd ud i højttalerne bag lærredet. At det fortsat lød noget skingert, tog man ikke så højtideligt. Værre går det ugen efter med ”Teaterbaaden”, der bebrejdes ikke at være en stumfilm, før flere revy-babes slår bedre an i februar.

1930’erne byder kun på fine historier i den gode biograf med masser af tonefilmspremierer på især danske film, bl.a. ”Nyhavn 17” med Karina Bell i 1933, ”Nøddebo Præstegaard” med Hans Kurt i 1934, ”Der var engang en vicevært” med Osvald Helmuth i 1937 og ”Skilsmissens børn” med Grethe Holmer i 1939. Fra den 3. februar 1940 spiller Marguerite Viby som ”En pige med pep” i ugevis, men samme dag Kino-Palæet åbner på Middelgade, hvor Kinografen havde ligget, lukker Kosmo-Palæet torsdag den 1. august 1940 med Dick Foran i ”Canadas helte” som sidste program, da Gottlieb Erichsen har slået sine to biografer sammen til én.

Ved ombygning af foyeren til Varehuset Atlantic fjernes de fornemme søjler og den kønne, smalle baldakin med sit pæreoplyste udspring. Senere bliver det et modemagasin for herrer, men i 1966 føres alle forhusets butikker sammen til én, der fortsat strækker sig ind i salen nu med nedsænket loft. Siden er der sparekasse på stedet og i mange år Matas. I 2007 ombygges salen med traditionel etageadskillelse, hvor der øverst indrettes personalerum og lager for materialisthandlen, som fortsat betjener sit publikum på Brødregade.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
  
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
  
  

• Gå til
Kosmo-Palæet, Randers
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 17-11-2024