| |
Kinografen, Randers |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.12.2024 |
Kinografen
på Middelgade 14 (public domain)
Kinografen
Middelgade 14
Åbnet 19. marts 1907
Lukket 31. marts 1939
På Middelgade 14 ikke langt fra
Kosmorama har Gottlieb Erichsen en
større ejendom opført i 1878 med legetøjsforretning og galanteri til
venstre samt en isenkræmmer med salg af kakkelovne og støbegods foruden
en større værktøjsforretning til højre. I 1906 vil han også være
biografdirektør og går som bevillingshaver sammen med et konsortium
bestående af bl.a. købmand Nielsen om driften. I sommerens løb har
Erichsen i husets højre side foretaget en særdeles høj tilbygning til
salen og et nyt støbegodslager på tværs bagerst. Han vil herefter slå de
tre forretninger sammen til én for at indrette biograf i de to øvrige.
På etagen ovenfor er der ud mod gaden beboelse.
Kinografen har samme navn som en
københavnsk af slagsen, der åbner i
november 1906. De to lader ikke til fra åbningen at være økonomisk
forbundne, men bliver det indirekte muligvis netop ved købmand Nielsen
og overretssagfører Johan Hans Christian E. Hecht-Petersen, der med
penge i det københavnske foretagende i oktober 1908 åbner en tilsvarende
kinograf i Odense, hvis elegante uglelogoer og Hecht-Petersens
investering også finder vej til Randers og et par øvrige kinografer i
Jylland.
På åbningsdagen den 19. marts 1907 noteres der godt besat på
bænkerækkerne klapsæder. Billederne er upåklagelige tenderende det
fortrinlige, skriver pressen om programmet, hvor Randers Amtsavis dog
savner nogle aktuelle indslag og billeder af naturen fremfor den lange
stribe underholdningsfilm. ’De mange overdrivelser og usandsynligheder
trætter i længden publikum’.
’Kinografen har de bedste og største lokaler, indrettet efter alle
tidens fordringer, allerfineste maskiner, hvorfor billedet faar den
smukkeste fremstilling’ skriver en storladen annonce nogle dage senere.
Det er også et temmelig pænt lokale, Gottlieb Erichsen har fået banket
op med plads til 230 gæster og derved 55 flere end Kosmorama rummer de
få meter væk. Gulvet er endda for tiden stærkt skrånende med udmærket
plads mellem rækkerne men også temmelig langt. Udvendigt mødes man til
højre for indgangen af de to store butiksvinduer fyldt med reklamestof
oplyst af fire lamper samt et vindue yderligere på den åbne gavl mod
naboejendommen i nr. 12.
Hvor man hos konkurrenten endnu køber sin billet indenfor døren og
træder nærmest direkte ind i salen, har Kinografen indrettet et
hyggeligt venteværelse, hvor folk kan tage ophold inden filmstart og
endnu mere interessant er der opsat automater til chokolade og konfekt. Det er første dokumenterede eksempel i Danmark på denne form for
konfekturesalg i en biograf. Andre steder spæner drenge rundt med
slikbakker, hvis der overhovedet er mulighed for at købe godter, før den
gængse chokoladekiosk vinder indpas op gennem 1910’erne. Kinografen er
imidlertid lige fra start tænkt som en seriøs biograf, der ikke blot
skal få folks tid til at gå med en halv times lagkagekomik uanset
indvendingerne på premieredagen. Børnene selv har de først uger ej
heller faste rækker, som man allerede kendte det, men da så også
Biografen på Brødregade åbner mindre end tre uger senere, sælges
billetter til reduceret pris nede foran, hvor børn kan klemme sig sammen
for bare ti øre pr. snude. En pianist tager plads bag det opspændte
lærred og bidrager til oplevelsen med afdæmpet baggrundsmusik.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kinografen
på Middelgade på matrikel 264a
Allerede henover sommeren forbedrer Kinografen sine lokaler, hvor salen
friskes op med maling og dekorationer foretaget af malermester Erik
Poulsen & Søn. Bag lærredet er pianoet erstattet af et flygel, men mest
usædvanligt er der tilmed opstillet et elektrisk klaver i venteværelset,
hvor man kan lytte til mandolintoner, før man bevæger sig videre ind i
salen, hvilket i sig selv bliver en vældig publikumsmagnet.
Operatørrummet har sin helt særlige historie – også dette nu elektrisk
med nye maskiner. Udover de fortrinlige apparater og lignende
superlativer, Kinografen selv strøede om sig, er der nok noget om
snakken, at fremførslen er pletfri. En ung urmager ved navn
Johan
Ankerstjerne er ansat som foreviser og da Erichsen ligesom andre i tiden
ønsker byens større begivenheder foreviget på film til fremvisning i
biografmørket, erhverver han sig et kamera, som Ankerstjerne efter at
være sendt på kursus i Hamborg får til opgave at få noget brugbart ud af.
Det gør han i en grad, at hans mange film om livet i og omkring Randers
– hvor publikum, hver gang der annonceres nye strimler, flokkes til i
spændt forventning om enten at se sig selv eller én man kender foreviget
deroppe på lærredet – også finder vej til Aarhus. Her får Frede Skaarup
fra Fotorama allerede tidligt øjnene op for hans flotte teknik – sådan
lyder i hvert fald historien – at han og Ole Olsen i 1910 henter ham
Nordisk Film i Valby. Her begynder for alvor Ankerstjernes karriere som
filmfotograf, der også vedrører andre selskaber, før han grundlægger sit
eget filmlaboratorium, som bliver førende i Skandinavien og hvis navn
optræder på utallige filmstrimler. I senere år bliver han selv
biografdirektør med bevilling til først
Apollo og siden
Bispebjerg Bio.
I maj 1911, hvor Erichsen har mistet sin Ankerstjerne, køber han i
stedet Kosmorama og driver herefter dem begge fra midt i juni. Allerede
i februar 1909 har de to nu forhenværende konkurrenter vist samme film
begge steder samtidig, hvilket endda blot var den franske titel
”Samvittighedsnag” med Max Dearly, men uhyre populær, da den var dristig
og dermed forbudt for børn, hvilket endnu var noget, der virkelig kunne
lokke. En bedre anbefaling kunne man faktisk slet ikke få. Et
modsatrettet forsøg på diversitet var set nogle måneder senere, hvor
Erichsen sammen med øvrige jyske biografer viser film importeret direkte
fra Pathé Frères, som også har produceret den nævnte titel, der
distribueredes af Kosmorama. ’Hvad der muligvis forevises i andre
herværende teatre fra dette firma, er kun ældre udrangerede ting’,
skriver en annonce kækt fremme i april 1910, hvor hovednummeret denne
måned er den knap to timer lange ”Jesu liv og levned” med orgel- og
flygelledsagelse, som Kinografens livslange billetkassererske næsten et
halvt århundrede senere erindrer som et af sit livs største
filmoplevelser.
Nu er alt pludselig fryd og gammen mellem de to stridshaner, hvor indtil
videre kun Biografen står udenfor i hvert fald i forhold til
bevillingshaver. Bag Erichsens overtagelse gemmer sig det faktum, at han
slet ikke er ene om at have fundet den store pose penge frem. Det er
Skaarup selv, der i en overfladisk byttehandel for Ankerstjerne har
været med til at finansiere gildet i form af nyt maskineri begge steder
mod samtidig at sikre sig eneret på filmleverancerne, hvilket bestemt
også er til Erichsens fordel, da både Fotorama og Nordisk Films
produktioner i disse år er sællerter, der trodser enhver beskrivelse
navnlig dem med Valdemar Psilander. Ole Olsen selv bliver en af
Erichsens nære venner.
|
|
Kinografens
åbningsprogram 19. marts 1907
Den drevne Erichsen, gjort af samme stof som Skaarup, har ikke glemt
sine rævestreger, men kan nu med styrket kraft under fælles annonce for
Kinografen og Kosmorama præsentere denne svada som set i december 1912,
hvor også Teater-Biografen er kommet til:
’Kinografen og Kosmorama, som
er repræsenteret med eneret ved A/S Nordisk Film Co. og Fotorama har
ubestrideligt og altid de bedste programmer og den bedste musik og den
korrekteste fremstilling af levende billeder. Kosmorama og Kinografen
anvender ikke en dynge uinteressante films i sine programmer, men møder
altid med et program, som ingen herværende filmsteater tilnærmelsesvis
kan maale sig med, saavel i fremstilling som i udførelse.’
Biografen foretager sit modtræk med løbesedler og udførlige omtaler af
titlerne, der stammer fra
Palads Teatret program i København og således
bestemt ikke at kimse ad. Erichsen klør på i månedsvis med vildt
overdrevne erklæringer om, at man har ’95% af samtlige filmsteatre som
kunder i Danmark’ og, at Nordisk Film Co. i denne og forrige sæson har
’udgivet de fleste slagnumre, flere end samtlige verdens-fabrikker
tilsammen.’ Det er i øvrigt pudsigt, at de store dobbeltannoncer i
aviserne altid står over både Biografen og Teater-Biografen.
I juli 1915 er Kinografen lukket i tre uger for en gennemgribende
modernisering af lokalerne, hvor der også indrettes garderobe. Antallet
af sæder reduceres en smule til 210, da musikken flytter om på den anden
side af lærredet, mens unge mennesker fortsat har tjansen at gnide
træklodser forsynet med sandpapir mod hinanden for at frembringe lyden
af eksprestog, der drøner over prærien eller slå på tromme for kanonskud
under store slag i krigen 1864. Ellers sker der ikke meget på Middelgade
de kommende år andet end, at publikum strømmer til både i nr. 14 og i
nr. 6 på hjørnet af Apothekerstræde, hvor Kosmorama har hjemme.
|
|
Spændende
annonce for Kinografen og Kosmorama i december 1912
I starten af november 1922 er Erichsen ganske forbavset, da han efter to
uger slet ikke ser sig i stand til at slippe af med ”Han, hun og
Hamlet”. En let komedie som mange andre, men her optræder Carl
Schenstrøm og Harald Madsen som henholdsvis Fyrtårnet og Bivognen. Dem
er publikum faldet pladask for! Også selvom det er en yndig pige, som
danner blikfang og Olga Svendsen står øverst i annoncen. Filmen (der
siden genindspilles med Lissen Bendix erstattet af Marguerite Viby)
spiller i første omgang tre uger som forud i Aalborg, Esbjerg og
Horsens. Kinografen dur endnu, men til sine store sællerter går
direktøren i gang med at opføre
Kosmo-Palæet, der skal afløse Kosmorama.
Sine nye esser mister han dog allerede forinden til
Raadhus-Teatret, der
med sine 524 stole har langt bedre plads til de danske tr(i)umfer fra
Palladium.
I ugen op mod julen 1923, hvor Kosmo-Palæet har slået dørene op et par
måneder forinden, benyttes de stille dage til endnu en restaurering,
hvor salen moderniseres med centralvarme og ventilation og er herefter
udstyret med alle nutidens fordringer, som det benævnes. Da Kosmorama er
væk, bliver det nu Kinografens lod som byens mindste at tage sig af det
mere kulørte repertoire, men fanen holdes dog rimelig højt. I foråret
1928 graves der i gaden og Kinografen holder lukket en uge i juni. Der
er ved at stå galt fat med ejendommen, der rager længere ud end de
fleste af naboejendommene på byens efterhånden stærkt befærdede
hovedstrøg.
Hvor tre af byens biografer allerede i januar 1930 giver sig i lag med
tonefilm, heriblandt også Kosmo-Palæet, holder Kinografen sig sammen med
Teater-Biografen og Skanse-Teatret til stumfilm lige til marts 1932,
hvor der ganske enkelt ikke er umælende film nok til at holde biografen
kørende, hvor repertoiret i samme anledning dårligt har været værd at
gøre anmærkninger til. Egentlig vil direktøren også helst være fri, for
Kinografen skal helst køre under radaren – han er jo indehaver af hele
to biografer. Idet han har fået livslang bevilling, sidder Erichsen
trods alt nogenlunde sikkert i sadlen, men man ved jo aldrig. Sidst i
årtiet må der i alle tilfælde forandringer til, efter Raadhus-Teatret
allerede har bygget helt om og er blevet topmoderne, hvad Kinografen
bestemt ikke var længere.
Fredag den 31. marts 1939 lukker Kinografen med Risto Orkos finske
”Spionen fra østfronten” som sidste program for at blive revet ned
sammen med alle øvrige af Erichsens bygninger på grunden sammen med
naboejendommen til venstre. I stedet skal opføres en helt moderne
ejendom i fem etager med beboelse og forretninger i stuen foruden ikke
mindst indgang i midten til den nye kæmpebiograf, der skal forme sig
bagved – nemlig Kino-Palæet, der samtidig også vil erstatte Kosmo-Palæet
i Brødregade.
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Kosmorama |
Biografen /
Phønix-Teatret |
Teater-Biografen /
Randers Teater |
Rådhusteatret |
Arbejdernes
Biografteater / Biografen ’Jylland’ |
Kosmo-Palæet |
Skanse Teatret |
Slots-Bio |
Kino-Palæet / Teater
Bio |
Grand Teatret |
Værkets Biograf / KGB / KGBio |
BioCity / Nordisk Film Biografer |
|
|
|
|
|
|
• Gå til Kinografen,
Randers |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|