| |
Michael Berg: Biografentusiast, Filmoperatør, Biografdirektør og Filmudlejer |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Thomas Hauerslev |
Dato:
24.08.2018 |
Min første biografoplevelse
|
|
Michael
Berg som biografdirektør i sommeren 1989. Charme, selvtillid og
lækkert hår. Bag det charmerende og
selvsikre ydre i dette billede, ser man ikke den unge usikre mand inde
bag ved. Foto: Thomas
Hauerslev
Min første biografoplevelse har nok været,
da jeg var 4 et halvt år gammel, og står med min far i hånden på
Rådhuspladsen og skal se en Dirch Passer film. Der møder jeg
biografoplevelsen første gang.
En anden stor oplevelse var med min far som 12-årig. Vi skulle ind og se "Det
Beskidte Dusin", og modsat mit udseende i dag, så var jeg faktisk meget
lille af størrelse indtil jeg blev 17-18 år. Jeg var en lille lort, og jeg gik med min far i hånden ind i
Park
Teatret. Kæmpe biograf og kontrolløren stod i uniform med plys på
skulderne. Da min far kommer op, siger kontrolløren:
"Han er ikke 16 år."
"Jo, det er han!"
-, og så tog min far mig fast i hånden,
og så gik vi bare forbi, ind i biografen og ignorerede kontrolløren.
Min far var jo helten for mig ved den lejlighed. Så kom "Lawrence af
Arabien" i
3
Falke Bio, og jeg besluttede
mig for at arbejde i en biograf. Jeg jo et barn af de store 70mm film. David Lean er jo stadig for mig en
af de store filmfolk.
"Ørneborgen", og ikke mindst "Kelly's Helte", som dog ikke er en David Lean
film, men er den film jeg har set i flest biografer - inklusiv i 70mm - i
mit liv.
I dag ved jeg jo en masse om hvorfor man bliver som man bliver, og hvad
det er, der driver en. Det skal lige siges, at med den indsigt
jeg har i dag, næste 60 år senere, ved jeg jo hvorfor jeg har gået så meget
i biografen. I dag ved jeg, at jeg gik i biografen for at få tryghed. Biografen
var min kirke, for der var stille, hvor der hjemme var støj. Det var mit
drømmeland, og jeg gik altid i biografen alene. I biografen mødte jeg
Jack Lemmon og jeg lærte om gode manerer, og at sige pænt goddag, som i
"Far til Fire". Jeg lærte de her ting i biografen, og jeg havde mine
helte. Jeg har jo ikke fået en uddannelse. Jeg kan ikke
noget. Jo, jeg er stolt af min realeksamen, og jeg henviser jeg altid til
dig, når folk spørger om min stilling. Så siger jeg "cykelejer", for det
stod i telefonbogen. Eller osse skriver jeg "stående" eller "siddende" [griner].
Da jeg var 12 år startede jeg med at gå med aviser, for at tjene mine
egne penge. Så havde jeg råd til at gå i biografen. Jeg fik ikke
lommepenge derhjemme. Så ville skæbnen, at min reservemor,
min halvsøsters mor, der var regissør i Danmarks Radio, og en af
grundlæggerne af TV Teatret i '50erne, spørger min mor, om jeg ikke kunne
tænke mig at blive statist? Jeg debuterede som statist, og det første jeg
lavede var "Livsens Ondskab" i 1972. Det blev optaget nede i Rudkøbing,
og min mormor tog billeder af det. Det medførte, at jeg kom med i flere
stykker i TV Teatret. Jeg blev skrevet op i den hæderkronede Egon
Petersen's lister. Han kendte alle statisternes navne, og skrev ned
hvad de kunne. Efter "John, Alice, Peter, Susanne og Lille Verner"
[1976], skrev han, at jeg var statist, og "god til at sige replikker". Det gjorde, at jeg kunne ansættes uden at være skuespiller. Jeg kom
f.eks. til at lave "Robin Hat" med Michael Wikke. Han kikkede i arkivet
og kendte mig fra "John, Alice, Peter, Susanne og Lille Verner". Da det var B&U afdelingen (Børne og
Ungdomsafdelingen) og de ikke havde råd til skuespillere, kunne de
ansætte mig til 500 kr om dagen. Jeg var også med i to afsnit af "Huset
på Christianshavn".
Da jeg var 14 år, havde jeg et byjob i en lokal farvehandel. I et år
arbejdede jeg hver dag efter skoletid fra mandag til lørdag i 2 timer
fra halv fire til halv seks, og om lørdagen fra ni til et. Jeg fik 60
kroner om ugen, og en biografbillet kostede 10 kr om eftermiddagen.
Da jeg var 15 år skiftede jeg. Det var første gang jeg lærte, at man
ikke skal gå efter pengene, men man skal gå efter jobbet og hvordan man
nemmest tjener sine penge. Hvilket jo endte med biografjobbet, som jo er
verdens nemmeste sted at tjene sine penge [griner] -, og der kunne man
jo tjene mange penge, hvis man tog de dårlige vagter fredag, lørdag og
søndag aften.
Jeg skiftede til et renseri. Der fik jeg 60 kroner om ugen, men jeg
havde fri om lørdagen. Farvehandleren tilbød mig straks 70 kroner om
ugen, men jeg sagde "Nej tak". Jeg skulle havde det andet, for så kun
jeg bruge lørdagen på noget jeg fandt ud af man kunne tjene mange penge
på dengang - at vaske op. Så jeg vaskede op på Restaurant Bellahøj. Da jeg var 17 vaskede jeg op op på "Skovly" på Bakken.
Da jeg er 15 år får jeg denne store rolle i "John, Alice, Peter, Susanne og
Lille Verner", og går ud
af skolen i 4½ måned. Hvilket betyder, at jeg ikke består min fysik og
matematik, for jeg var jo stort set ikke i skole. Så får jeg tilbudt en
anden stor rolle lige efter "John, Alice, Peter, Susanne og Lille Verner", og går ned til rektor som
havde givet mig fri. Det skal lige siges, at 6 måneder tidligere var jeg
blevet smidt ud af min oprindelige skole - Bellahøj Skole, fordi vi var
trætte af en lærer. Min provokation var, at jeg læste videre, når han
sagde "Stop". Så blev han vred og sendte mig ned på rektors kontor.
Næste time havde vi vikar, så der kunne man lige så godt sidde og spille
kort. Det blev vikaren af en eller anden grund sur over [griner]. Ned
til rektor igen. Vi stod på en lige linje, og da han så kom til mig
siger han "Dig igen?". Hvorefter jeg kommer til at smile og grine lidt -
fordi, det kommer jeg altid til. Så gik han helt amok fordi jeg smilede.
Jeg fik et brev med hjem, at jeg ikke længere var ønsket på skolen, og at
jeg var smidt ud. Min mor tog mig med over på skolen, og fortalte rektor,
at man ikke bare kunne smide mig ud af skolen, når jeg kun havde været nede to gange i alt den tid jeg havde gået på skolen.
"Det har de fuldstændig ret i Frue. Selvfølgelig kan vi ikke smide
ham ud. Der skal tre gange til, hvilket betyder, at han er velkommen til
at blive. Men næste gang, så kan jeg love Dem, at så er det ud!"
Så henvendte de sig til mig - 15 år gammel - og spurgte om jeg ville
fortsætte under de betingelser. Nej, det ville jeg jo ikke. Jeg kunne
ikke leve med, at enhver lærer kunne true mig med en udsmidning. Det
ville ikke vær rart, og så flyttede jeg til Holberg Skolen over i
Nordvest. Det var en fordel for mig, da tilbuddet kom med den rolle
[John og Alice]. Skolen var kendt for at tænke nyt og være mere "fresh".
Det var den første skole, der var prøveskole for, at klasserne var de
samme hele vejen op til 10. klasse. Man skilte ikke børnene i realen.
Rektor sagde til mig,
"Ved du hvad, du lærer sku meget mere i det job i fire måneder ude i
det virkelige liv, end jeg nogensinde kan lære dig her, så afsted med
dig".
|
Læs
mere her:
Intro til Michael Berg og Biograferne
Birkerød Bio 1 & 2
Birkerød bio fejrer sin 100 års
fødselsdag
Galleri:
Besøg i Birkerød Bio 1+2
Galleri:
Birkerød Bio, Februar 2000
Kosmorama,
Frederiksværk
Humle Bio, Humlebæk
Mennesker, Meninger, Interview
& Biografi
Internet link:
Bonanza
Kulturministeriet og digitalisering
|
Michael
som skuespiller i rollen som "Vagn" i "En By i Provinsen", afsnit 1. "Generalforsamling
i Handelsstaden", sendt første gang 9. april 1977 med Michael Larsen
og Henning Moritzen. Set på DR K 15. januar 2016, minut 52:43.
Jeg fik fri med fuld musik, så jeg kunne komme ud og mærke livet. Det
fik han jo fuldstændigt ret i. Jeg lærte jo disciplin og at blive taget
alvorligt. Jeg mødte hver morgen halv otte ude i Lyngby på ASA studierne.
Dengang var det med 16mm og én indstilling. Det tog sin tid med Turf
Wenneberg som fotograf - Danmarks langsomste - fra Danmarks Radio og Hans
Kristensen som instruktør, som på det tidspunkt var Danmarks hotteste.
Han havde lige lavet "Blind Makker", og havde afsluttet
"Per". Nu
skulle han lave sin første TV serie sammen med Hans Hansen, den
legendariske manuskriptforfatter, og en ung dynamisk Jens Okking, der
fik sin første store hovedrolle.
Det var imens jeg lavede den, at jeg besluttede, at når jeg blev 16, så
skulle jeg ned og søge job i min lokale biograf. Da jeg bliver 16 siger jeg
mit byjob op, og kører ned til Kai Kaisou i Grøndal Bio 2. Påskedag
1975. Grøndal Bio kører "Olsen Bandens Sidste Bedrifter", der havde haft
premiere året før i efterårsferien. Den var nu i anden ring, hvor alle
omegnsbiograferne i København fik den. Jeg kommer ind og Kai sidder i
billetkontoret og jeg spørge ham, om han ikke har brug for at frisk ung
mand. Han kikker på mig og sagde:
"Det har jeg faktisk ikke"
Jeg ved ikke om det var mit bedrøvede ansigt, men så siger han:
"Ved du hvad, kom på søndag"
Så kom jeg om søndagen, og blev 2. piccolo med ret til at bære lygte, og
så var min lykke jo sket! Så gik rygtet, at Niels Kaisou ville komme
tilbage efter nogle måneder. Det var de gamle garvede ikke begejstret
for, for Niels var jo en pestilens. Inden Niels kom tilbage skridtede
Kai personaleflokken af, og fortalte, at nu skulle piccoloerne
afskaffes.
"Kunne du tænke dig at lære at køre
film"?
"Kunne du tænke dig at lære at køre film"?
"Kunne du tænke dig at lære at køre film"?
-, og da han kom til mig svarede jeg,
at "det ville jeg da rigtigt gerne lære". Inden da, havde han jo lige
fyret tre. Så kom jeg i oplæring som operatør hos Ewald. Ewald lærte mig
op på den måde, at han sad ude på taget og hyggede sig på en havestol og
drak Elefantbajere med overkontrolløren, imens jeg kørte over, og lagde
film i maskinerne. Så kom Niels, og de røg ud alle sammen og jeg blev
”promoted” til operatør. Ewald havde sikret sig arbejde i
Bio
Trio, som
han var med til at starte op. Niels etablerede fjernstyring af
maskinerne ned i foyeren, med en START og en SLUK knap, så han kunne
fyre kontrollørerne. Dermed blev jeg en af dem, der kørte i en af de
første to-mandsbetjente biografer i Danmark. Kiosken var stadig drevet
af Tom's Fabrikker, og var en særskilt forretning, som Niels også
afskaffede. Han var en af de første, der
sendte Tom's ud af døren og selv overtog slikbutikken. Der skulle stadig
gå noget tid inden man begyndte at sælge billetter fra kiosken.
Sideløbende med, at jeg kørte film i biograferne og jeg afsluttede min
realexamen - som også var den første gang jeg lærte hvad man skulle give
for karakterer. På Bellahøj skole fik jeg 5 i skønskrift - jeg skrev
skråskrift, og på den nye skole fik jeg 11 i skønskrift - med fuldkommen
samme skrift. Derover havde de lært formskrift, og da jeg kom fra en
skole hvor de havde lært skråskrift, matchede det jo formskriften, og
dermed fik jeg 11. Det er den højeste karakter jeg har. Så havde jeg 10
i orden, og udtalelsen fra min lærer dengang var egentlig interessant,
for det er dét, der senere hen er blevet mit liv. Han skrev nemlig ikke,
at jeg havde materiale til at blive leder (Jeg så ikke mig selv som
leder.), men han skrev, at jeg var god
til at organisere og sætte ting i gang. Det er jo faktisk dét, jeg senere
hen har levet af. Det kunne han se den gang.
|
|
Snød sig ind i biografen
|
|
Jeg har snydt mig ind i en biograf to gange i mit liv. Den ene gang var
i Bispebjerg Bio. Min bror kunne alle
tricks, og han sagde til mig:
"Ved du hvad, vi skal bare gå
derhen, så sparer vi pengene, og kan købe slik i stedet for. Vi
stiller os forrest. HELT forrest. Vi skal bare komme lidt tidligere"
Vi stillede os helt forrest ved døren.
Bag os var der jo 350 børn. Vi ved jo godt hvad der sker når døren åbner
ikke? Så er det som en kanonkugle, der skyder afsted. Vi løb bare ind,
men ham kontrolløren var jo rutineret. Det var de jo dengang. Han vidste
jo godt, at vi var kommet ind, så han jagtede os i pausen. Det var en
Holger Pind biograf, som man kom op i, og som jeg elsker. Det er ligesom
kvinderne, vi skal op i dem [griner]. Vi løb rundt og gemte os for kontrolløren.
Den anden gang jeg snød mig i biografen, det var også med min bror i
Palladium hvor vi så "To Tvivlsomme Patrioter"
["You Can't Win 'Em All" (1970)] med Tony Curtis og Charles
Bronson. Jeg er 12 år gammel og min bror, der var 14, havde fundet ud
af, at man kunne snyde sig ind af sideindgangen af Palladium, ved at gå ind
der hvor folk går ud. Så køber man én billet, og står klar uden for
døren. Min bror havde købt
billetten, og så åbnede han døren, og jeg var jo ham der listede ind. "Kom bare ind", og så satte jeg mig ved siden af ham i højre
side helt ude ved døren som jeg var kommet ind af. Der oplevede jeg den
flotteste kontrollør nogen sinde i mit liv. Der var rigtigt mange mennesker
til den forestilling, trailerne var i gang, og så
kommer han ned, og prikker min bror og mig på skulderen, og siger:
"Én af jer går"
-, og så gik han igen. Det var det
eneste han sagde. Så åbnede vi sidedøren og jeg stod derude med min bror,
tudbrølede, og var dybt ulykkelig. Så siger min bror:
"Rolig, rolig, rolig. Nu går du ind
og ser filmen, så kommer jeg og henter dig bagefter".
Jeg så filmen med tårer i øjnene og så
stod min bror og ventede på mig bagefter.
Da jeg blev gammel nok skulle jeg ind og se dobbelt programmerne. Jeg var 12-13 år og
elskede det. De første var i
Bispebjerg Bio fordi det var ved siden af
hvor min bedstemor boede. Jeg elskede at komme hos bedstemor, for så fik
vi børn penge, og så kunne vi godt skrubbe af. Vi skrubbede af til
Bispebjerg Bio på Frimestervej hvor vi så de berømte film med Tarzan og Winnitou og hvad de
hed alle sammen. Jeg
besøgte
Colosseum, der var kendt for sin balkon og sine drenge.
Nora Bio var en mere statelig biograf med en stor foyer og en meget stor sal.
Platan kom man også op i. Jeg cyklede rundt til alle mine biografer. Jeg
har også cyklet til
Atlantic,
Merry Bio og
Amager
Bio. Man cyklede jo dengang.
Jeg boede på Bellahøj, og den anden biograf jeg oplevede efter Palladium
var Bella
Bio, der var kendt for, at fortæppet gik op. Grøndal Bio var
den biograf, der lå nærmest. Jeg har også set pornofilm i 3D i
Roxy,
men man kunne ikke læse teksterne i 3D uden at løfte papbrillerne. Det
har altid været en joke:
"Pisse irriterende, jeg kunne
ikke læse teksterne når jeg så 3D porno".
Jeg var i Grøndal Bio til jeg var 19 år,
så startede jeg i
Studio Bio i 1977. På det tidspunkt arbejdede jeg også
i Columbia/Fox, hvor Niels Kaisou havde hjulpet mig ind, fordi jeg
mistede et job i et forsikringsselskab. Mit første job da jeg
går ud af skolen.
"Nu vil jeg have et job. Færdig!"
Jeg have fået kørekort, og kørte ind på
Rådhuspladsen og købte morgenavisen kl 1 om natten. Ud over tilbud som
trækkerdreng, læste jeg annoncerne og ude på Strandvejen [203], der søgte
"Tupperware" en piccolo / chauffør. Der kørte jeg ud fem timer senere og
stillede mig op kl 7 om morgen. Klokken otte lukkede de op, og fik mit
navn og telefonnummer. Jeg fik jobbet, og mange år senere fandt jeg ud
af, at det var den gamle
Strand Bio de havde kontor i. Med andre ord,
mit første erhvervsarbejde var også i en biograf.
Min mor sagde, at jeg skulle have en elevplads, og det kunne ikke blive
i Hafnia, for der var min bror. Det kunne blive i Nye Danske Lloyd på
Rådhuspladsen, og jeg var der i tre måneder i hele prøveperioden. Jeg er
sådan en, der rydder mit bord hver dag, med det resultat, at jeg altid
sad med et tomt skrivebord. Ham jeg arbejdede sammen med, han havde stabler af papir liggende. Så sagde de om mig, at jeg drev den af,
og jeg ikke lavede en skid. Der lærte jeg, at det er vigtigt at fylde
bordet med alt muligt, så det ser ud som om man har travt. Det er
illusioner det hele. Jeg overlevede de tre måneder ved at kikke ned på
taget i
Cinema 1-5, og dernede stod Store Frank, som jeg havde lært at
kende i
Vester Bio [City Bio]. I mine pauser, gik jeg jo derned og sagde
goddag, og dermed fik jeg visitkortet til hvordan jeg kunne komme derind.
Jeg fik at vide, at man skulle snakke med en der hedder Gerhard Petersen
i Reventlowsgade.
|
|
Jørgen
Søndergaard's samkørselstårn, ses her opstillet imellem Bio 4 og Bio 5 i
Cinema 1-8. Et ca 2 meter højt stålstativ, med 35mm filmruller, hvor
filmen kører op/ned imellem de to biografer. Foto: Thomas Hauerslev
Der gik jeg hen og spurgte meget forsigtigt om der evt. kunne være en
operatørplads til mig i hans biografer. Gerhard sad og gryntede i sin
stol.
"OK. Hvornår kan du starte?"
Det kunne jeg jo med det samme.
"-, det er fint, du kan gå derud og aftale det".
Det er den fedeste jobsamtale nogensinde. Jeg blev ansat på 1 minut.
Der er jo ingen tvivl om, at det kærlighedsforhold man får til
biografoplevelsen er det, der altid har drevet mig. Det er også
det jeg siger om Biografklub Danmark, hvor jeg sidder i bestyrelsen, at
det er jo biografoplevelsen vi sælger. Biografklub Danmark er for folk, der elsker at gå i biografen. Folk spørger:
"Jamen er det ikke en filmklub?"
"Nej, det er det ikke. Det er en biografklub."
Jeg elsker biografer, og uanset hvor
jeg rejser hen besøger jeg altid
biografen. Den, og så bageren, for at se
hvad bageren kan lave i den her by. Det er en anden connaisseur ting jeg
dyrker. Kan de lave brunsvigere på Fyn? Det kan de sgu ikke alle sammen.
Lige nu er det romkuglen i Nørre Åby, der er fantastisk.
Som sagt, i 1977 kommer jeg på Columbia/Fox hvor jeg er et års tid
indtil Just Betzer åbner Filmlageret [på Strandlodsvej] og jeg bliver
fyret. Lige præcis den somme bliver der et fuldtidsjob ledigt i ABCinema
biografen. En af mine venner dengang, Frank Bjarne Larsen var operatør
og han kørte "Saturday Night Fever" [21. april 1978] for første gang nogensinde, med
én
kopi i to sale.
Jørgen Søndergaard [1944-2010] [Dansk
Kinematograf Fabrik] havde
sørget for ét stålstativ med nogle ruller i en pendel, der kørte
rundt, så man kunne køre samme 35mm filmkopi i to sale. Han havde sat en
knap på, så man kunne starte de to maskiner samtidigt. Senere kom der
kuglelejer på, og det løste det hele.
Det medførte så også, at Frank Bjarne Larsen gik HELT ned med stress og
alt muligt, hvis man ikke startede på den rigtige måde. Filmen
skulle passere en vugge med rullerne i stålstativet, og hvis den ikke lå
så langt nede som muligt, når man startede, så ville den køre op, og
knække filmen til sidst, fordi den sidste maskine kørte hurtigere end
den første. Så var man tvunget til at stoppe og starte under filmen, for
at få vuggen ned igen - hvilket man så gjorde jo [griner].
Frank Bjarne Larsen måtte i rekonvalens i
Kinopalæet, og så fik Mette
Schramm og jeg tilbudt at få jobbet. Og i dag deler vi jo også en
kommune, fordi her i Rudersdal kommune, der sidder hun nede i
Reprisen,
og jeg sidder her i
Birkerød. Det er sjovt, at vi har fulgt hinanden i
alle de her år. Jeg arbejdede i
ABCinema+D fra 1978 til 1989 hvor
biografen lukkede.
|
|
Humle Bio og hvordan de pissede på mig
|
|
Michael
med Humle Bio's personale
klædt i tidstypiske sweatshirts foran Bio, i anledning af
biografens 50 års fødselsdag, april 1989. Foto Thomas Hauerslev
• Gå til Galleri:
Humle Bio, 50 års
fødselsdag, april 1989
I 1986 søger jeg den første biograf, nemlig
Humle Bio sammen med Niels Kaisou.
Anden gang jeg søger Humle Bio spørger jeg Niels, om jeg ikke
måtte søge alene. Den er blevet ledig efter Gert Willendrup Christensen, der var
biografdirektør i
Hørsholm. Det går ikke særligt godt deroppe. De har
lavet 10-kronersbiograf i Nordsjælland på det her tidspunkt. Birkerød
bio overlever kun som 10-kroners biograf. Det gør Jørgen Hansen i
Allerød, og det gør Hørsholm også. I Humlebæk fungerer det ikke. "Kystbanesocialisterne" deroppe har jo en helt anden måde at forholde sig
til ting på. Der er to ting i Humlebæk, der er Louisiana i den ene ende,
og der er Humle Bio i den anden ende. De var blevet opdraget af Hanne
Nielsen [tidligere biografdirektør] til at køre nogle kunstneriske film.
Lidt smallere. Lidt mere intellektuelt. Gert Christensen kørte krigsfilm,
og sluttede af med at spille tre krigsfilm inden jeg overtager biografen.
Da han giver mig nøglen siger han:
"Ja, hvis du kan køre sådan nogle film
som "Mit Liv Som Hund", så kan det da godt være at det kan gå".
Det
gjorde jeg så og det gik glimrende. Så det var et godt sidste råd han
gav mig.
På det tidspunkt i 1987 lavede en ung instruktør Bille August en film,
der hed "Pelle Erobreren" [premiere 26.12.1987], og det var den
første film, der skulle komme ud i regionskopier i hele Danmark.
Nordsjælland var det første sted, hvor man skulle få "hurtige" kopier. I
avisen stod der, at alle biografer i Nordsjælland ville få en hurtig
kopi på "Pelle Erobreren". Hvilket resulterede i at jeg selvfølgelig
ringede op til - på den tids hæderskronede Helle Hochheim - og sagde, at nu har jeg jo overtaget Humle Bio...
"Nej det har du ikke, den er
lukket. Det har Gert Willendrup sagt. Den er lukket" siger hun. "Den er slet ikke med i distributionen."
"Det er jo ikke rigtigt. Jeg overtager den jo. Den har ikke engang
været lukket én dag. Jeg kører den videre".
"Nej, men Gert har sagt den skulle lukkes, så derfor er der ikke en
kopistøttet film til dig."
Det var jo for dårligt, og det var den
måde jeg startede i branchen på, at de pissede på mig. Det var op ad
bakke derfra, og jeg fik den først i april måned. Den uge jeg skulle
køre den, der fik Niels Kaisou lov at køre den i Værløse Bio, selv om
han ikke hørte til Nordsjælland's kommuner. Han hørte til København. Han
fik den presset ind den uge hvor jeg skulle have haft den, for han
kendte Helle Hochheim bedre end jeg
gjorde på det tidspunkt. Han kørte med udsolgte huse. Tænk hvis jeg
havde startet min karriere med udsolgte huse, så havde jeg jo startet
meget bedre, og en tro på alting, end den måde jeg skulle starte på.
Jeg tror der var 24 ansøgere og Gert havde jo opgivet
efter ni måneder. Jeg skrev en ansøgning, der var som en roman. Jeg har
aldrig afleveret en stil, eller skrevet en Masteropgave som man skal
forsvare bagefter. Men sådan en lavede jeg, da jeg søgte. Det var en
fyldig "roman" om hvad jeg havde af planer for den her biograf. Jeg kan
huske, at jeg stod oppe på biblioteket, og lyttede igennem døren før jeg
skulle ind til Kulturudvalget til min samtale. De var
meget spændt på at se hvem der var, der havde lavet den plan. Og der kom
jeg så ind af døren, 28 år gammel og strålede som en lille sol, imens
jeg fortalte, at det var drømmen for mig. Jeg var ikke kommet til samtale
i 1986, men på baggrund af min ansøgning denne gang, ville de gerne have
mig til en samtale. Jeg sad og snakkede for min syge moster imens
medlemmerne af Kulturudvalget lyttede. De kvitterede med et venligt "Tak", og idet jeg rejste mig op og gik hen
og åbnede døren for at træde ud af
lokalet, lukkede jeg den igen. Jeg vendte jeg mig om og sagde til dem
"I kommer ALDRIG til at fortryde, hvis I ansætter mig".
Da der var gået to måneder ringede jeg for at høre, og fik at vide, at
det var Michael Larsen - som jeg hed dengang - der havde overtaget
biografen. Jeg måtte bede hende om at sige det igen tre gange.
"Hvad sagde du"?
|
|
Humle
Bio, 12. august 2018. Foto: Thomas
Hauerslev
Du skal huske på, at jeg søgte ind på
skuespillerskolen i tre år i træk fra da jeg var 19 år, fordi der var
nogen der mente, at jeg skulle være skuespiller, og kom ikke ind. Det der
med at få et "Nej" ... den der med selvværdet, der visner når man
vejes og måles, og ikke findes egnet .... Man søger jo vor fars
bekræftelse hele livet igennem. Når offentligheden og skoler ikke syntes
man kan noget, så er det at få dette "Ja" .... -, det voksede jeg jo bare
af. Det var kæmpe stort.
Da jeg havde fået Humle Bio fik jeg jo et problem. Jeg arbejdere inde
i ABCinema og jeg sad i Nordisk Films bestyrelse. Så jeg skulle
snakke med Gerhard Petersen, for at få hans accept af, at jeg kunne fortsætte
i biografen. Jeg ville gerne beholde mit arbejde. Jeg havde kun
dagvagter mandag til fredag dengang. Jeg ringede til ham en fredag, men
han var ikke hjemme. Jeg lægger en besked hos hans kone Hanne, og
beder ham om at ringe tilbage. Søndag aften ringer han i ABCinema hvor
jeg sidder alene efter kl 22
Han gryntede i telefonen "Hvad er der"? Det var helt klart, at
jeg generede ham, men han skulle jo ringe.
"Jamen Gerhard, ja, det er sådan
lidt prækært, men jeg er blevet biografdirektør i Humle bio i
Humlebæk."
"Tillykke!"
"... jamen, men inden du siger for meget tillykke Gerhard, så er
problemstillingen, at jeg kan jo ikke leve af Humle Bio. Jeg er jo
nødt til at få lov til at beholde mit job i ABCinema biografen."
Var det i orden, at jeg fortsatte med
at arbejde i ABCinema, når jeg selv havde biograf? På det tidspunkt var
der også en der hed Kurt Etin, der også havde kørt film i ABCinema, og
havde alle biograferne på Sydsjælland, der hed De Sydsjællandske
Biografer (og derfor kom mine til at hedde de Nordsjællandske [griner]).
|
|
Så siger Gerhard, "... hmm, jamen selvfølgelig, det må du da gerne.
Selvfølgelig må du da det!"
"Jamen Gerhard, der er også lige
en anden ting. Jeg sidder jo også i Nordisk Film's bestyrelse. Kan
du se nogen problemer i det?
Jeg var lidt i tvivl om hvad han
svarede, men jeg ringede til kommunen, og meddelte, at jeg gerne ville
overtage biografen. Da jeg kom til det næste bestyrelsesmøde med Ole
Bendix, Hr. Erik Balling, Henning Elimar fra Aalborg og den fantastiske
bestyrelsesformand Jens Jordan, er det første, der bliver sagt:
"Shyy!! Vær lige stille alle sammen!!
Konkurrenten lytter med."
De havde alle sammen hørt, at jeg havde overtaget Humle Bio. De syntes
det var helt fint.
Min lederuddannelse har jo været autodidakt hele livet, og det var jo
sådan, at det som
Imperial omsatte for på en weekend dengang, det var
Humlebæk et helt år om. Det var forskellen på de to. Det var to verdener.
Jeg sad i bestyrelsen, da de løftede sløret for den farverige
Paladsbygning, og jeg var også med til at lukke min egen biograf
ABCinema. Det var egentlig Cinema 1-8, der skulle lukkes først, men Jens
Jordan havde aktier i et ejendomsselskab, som ejede ABCinema, så det var
mest fordelagtigt for ham at lukke ABCinema. Så kunne han jo tjene lidt
ved siden af "Det måtte jeg jo kunne forstå".
Ved siden af
kontrollørjobbet i Imperial Bio havde Michael rigeligt at se til. I sit improviserede
kontor i tavlerumnmet drev han det, der skulle udvikle sig til en "koncern"
af Nordsjællandske biografer. Foto: Thomas Hauerslev (april 1989)
Gode gamle Steen S. Larsen kom også ind i bestyrelseslokalet imens
Gerhard sad der og fremlagde en stor økonomisk redegørelse for, at hvis
man poppede popcornene i Paladsbygningen, ville man omsætte for mange
flere penge pga. lugten. Da Steen var gået ud af lokalet, så kikkede
Jens Jordan rundt i lokalet på sine bestyrelsesmedlemmer - han havde
nemlig kontor i bygningen, og sagde:
"Nå, jeg vil jo godt betale 60.000
kroner for at slippe for lugten. Er der nogen i bestyrelsen, der har noget imod det?"
Ingen sagde noget, hvorefter Steen's
forslag blev nedstemt. Der skulle
ikke poppes i Palads bygningen, for Jens Jordan gad altså ikke have
lugten af popcorn. Selv om det lugtede af penge, så skulle han fandenmig
ikke have den lugt. Senere flyttede han ud på Galopbanen i det hvide palæ,
og så begyndte vi at poppe popcorn i Palads.
Jeg var med til at lukke den [ABCinema], men kunne jo stadig ikke leve af Humle
Bio, så jeg var nødt til at have et dagjob. Så der blev jeg flyttet til
Imperial Bio som kontrollør mandag til fredag. Der var jeg i et år fra
1. juli 1989 til 30. juni 1990. Der sker det i foråret '90, at der
får jeg biograf nummer to i
Frederiksværk [Bio/Kosmorama]. Så kan
bestyrelsen ikke længere holde hånden over mig. Nu har jeg to biografer, og så skal
de jo af med mig. Men de kunne jo ikke fyre mig, for når man sidder i
bestyrelsen, er man jo også en form for tillidsmand. De kunne jo ikke
rigtigt komme af med mig, så de siger til mig, at de nedlægger
kontrollørjobbet i Imperial og tilbød mig i stedet et job som billetfyr
i UFOen i Palads.
"Det må jeg godt lige tænke over ikke"? [griner]
Men så kunne jeg jo ikke gøre alle de ting jeg gjorde i Imperial, hvor
jeg nærmest havde kontor i tavlerummet, hvor jeg kørte min "koncern af
biografer" ved siden af kontrollørjobbet [i Nordisk Film]. Jeg havde
rigeligt at se til
med at lave programmer til mine biografer. Så det blev selvfølgeligt et
"Nej Tak" til tilbuddet.
|
|
Hakkeorden og da hierarkiet brød sammen
|
|
Michael
lukker publikum ind i Kosmorama i Frederiksværk omkring 1992. Foto:
Thomas Hauerslev
• Gå til
Galleri:
Kosmorama, Frederiksværk (1992+2001)
1 juli 1990 stod jeg der som selvstændig
biografdirektør, og der gik ikke mere end halvandet år, så fik jeg
Birkerød Bio den 1. januar 1992. Så havde jeg tre biografer. '92 var det
dårligste år for biograferne nogen sinde. Vi vandt EM i fodbold, og TV2
begyndte at transmittere Tour de France. Det fik de succes med, og der
var ikke nogen premierefilm om sommeren. Jeg havde tre biografer, og jeg
havde brugt alle mine penge i Birkerød, så det gik mildest talt elendigt.
Så kom Regner Grasten med "Krummerne 2: Stakkels Krumme" i december '92,
og den redder jo alle sammens biografer. Den gjorde også noget nyt, for
det var en danmarkspremiere i 70 biografer. Så vi fik danmarkspremiere.
Som Regner sagde til andre udlejere, bl.a. der hvor jeg selv er direktør i
dag [UIP]:
"Altså hvis man har
nationalt reklamefinansieret TV, og man putter en reklame på TV2, så
giver det jo ikke mening, at man er landsdækkende på TV, men kun er
det sporadisk i biograferne. Så må vi jo brede det ud."
Han fandt jo ud af, at man kunne få
noget rabat hos Johan Ankerstjerne [Filmlaboratorium på Lygten], hvis man bestilte 70 kopier i stedet
for 40. Det brød så hierarkiet, for det var jo sådan at
Imperial Bio var
nummer 1, og så alle de andre bagefter.
Hvis filmene ikke have været i
Helsingør eller
Hillerød, så kunne jeg
ikke booke dem i Birkerød eller Humlebæk. Det kunne slet ikke
lade sig gøre. Også selv om jeg kom ude på Filmlageret og så, at kopien
stor der. Jeg ringede Inger Mogensen på Nordisk op og sagde
"Jeg har jo set at kopien står
derude. Er det muligt, at jeg måske kunne få lov til at køre den"
"Nej! Den har slet ikke kørt i Helsingør endnu, så det kan du SLET ikke
få lov til."
"Nå, nå. Men så må jeg jo pænt vente".
Hvis vi lige går et år tilbage til 1988, så var der en film der hed "Babettes Gæstebud", og der havde jeg
jo også set, at den var ledig. Jeg gik ind til Inger Mogensen - og der
havde jeg kun Humle Bio - og så siger jeg til Britta, Inger Mogensen’s
assistent..... Inger Mogens sad med døren lidt åben, så hun kunne høre hvad
der foregik. Jeg sad derude som en ung mand og spurgte, om jeg kunne få
en uge på "Babettes Gæstebud", for jeg havde jo set at Erik Hamre, havde
jo booket den to gange ude i Gentofte. Kunne jeg ikke bare godt få lov
til at få den bare en uge? Det er da lidt uretfærdigt, at han kan få lov
til at booke den to gange, mens vi andre ikke kan få lov til at få den.
Så blev døren sparket ind, og så stod Inger Mogensen i al' sin magt og
vælde i sin spadseredragt, og en smøg i kæften, og så skældte hun ellers
denne unge mand ud som var mig:
"Jeg skulle slet, SLET ikke
blande mig i den måde de bookede film på, for hvis jeg nogensinde kom
til det en dag, så ville jeg også booke film de steder hvor der var
flest penge i det."
Det var slet ikke i orden, og så gik
hun ind på sit kontor og smækkede med døren. Så sad jeg der med Britta.
Vi havde jo talt om en del film, og så kørte jeg hjem. Det er jo helt
utroligt, at man dengang kunne kommunikere med en drejetelefon. Men det
kunne man!, så jeg ringer op til Britta og siger
"Nå, vi glemte jo
helt at få bekræftet de der tre andre film, jeg trods alt fik booket".
Så siger hun:
"Ja, jeg er altså ked af at sige
det til dig, men øh .... , vi må nok hellere vente med at booke nogle film
til dig om ... en måneds tid"
Så fik jeg en måneds karantæne fordi
jeg havde talt Inger Mogensen imod. Fordi jeg havde sagt, at det ikke
kunne være rigtigt, at Erik Hamre havde fået lov til at vise den to gange.
Det er jo ikke fair. Så blev hun vred på mig, og så fik jeg en måneds
karantæne på Nordisk Film. Efterfølgende så begyndte Niels Kaisou og jeg
at tale om dette Erik Hamre fænomen. At hvis man hed Erik Hamre, så
kunne man jo mange ting. Bl.a. kunne man nøjes med at køre én forestilling hver dag, imens vi andre, der
[også] havde 1-sals biografer, vi
skulle jo køre to. Så vi mente, at vi skulle havde en T-shirt på, hvor
det stod "Goddag, jeg hedder Erik Hamre", fordi så fik man bedre
betingelser.
Nu er Erik jo min rigtigt gode ven, og var
kollega på Columbia/Fox i sin tid. Selv den dag i dag, har vi altid grinet meget af det
der. I dag hvor jeg er blevet udlejer, og han stadig er lidt udlejer
på hans André Rieu koncertfilm siger han, at man man kan kun booke den, hvis man kører den lørdag OG
søndag. Man kan ikke kun køre den [André Rieu] lørdag. Man skal køre den lørdag
OG søndag. Så ringer han jo til mig som udlejer, og siger:
"Jeg kan ikke køre den 11 dage,
jeg kan kun køre den 7 dage"
"Jamen så må du vente med at booke den. Hvis du har premiere, skal du
køre den 7 på hinanden følgende dage. Jeg er ligeglad med
tidspunktet Erik, men du skal køre den. Jeg booker jo bare lige som
du gør Erik. Du vil jo også have to forestillinger. Der er jo ikke
nogen forskel".
Så bliver der helt stille i den anden
ende, hvorefter han snyder med maskinnedbrud i stedet for.
"Jeg kunne ikke køre den fordi ......"
Fup med dig!
|
|
"Nu har jeg været i UIP i 20 år. Det er jo fantastisk, og når man nærmer sig 60, så håber man bare, at man
når at blive 60 i jobbet." Michael
og Hauchsvej 13 den 20. august 2018. Foto:
Thomas Hauerslev
Magtbalancen ændrede sig fra udlejermagt i 1992 pga. Regner Grasten. Det
oplever jeg, da jeg overtager Birkerød Bio og Inger Mogensen ringer til
mig. Der er jeg gået fra C gruppen til B1 gruppen, og dvs., at så var det
Inger Mogens man skulle booke sine film hos, og ikke hos Britta, der kun
tog sig af C biograferne. Telefonen var ved at falde ud af min hånd, da
jeg hørte det i røret
"Det er Inger Mogensen, jeg vil
høre om du har plads til at overtage den her film. Så kan du jo
køre den samtidigt med Allerød og Hørsholm."
Det var meget vigtigt, at de tre
biografer kørte samtidigt, fordi ingen af dem måtte få den før den anden.
Så var der jo ballade hvis man ikke opretholdt hierarkiet. Når de tre
havde kørt den, så blev den flyttet til
Stenløse,
Frederikssund, og
Frederiksværk. Det var hakkeordenen dengang i Nordsjælland efter
Hillerød og Helsingør. Derefter kom den så ud i C biograferne som var
Humlebæk og Slangerup, og de der lidt mindre biografer der nu engang var.
Da Regner ændrede hakkeordenen i '92., der ændres bookingsystemet også.
Der bliver flere premierefilm og udlejerne bliver mere fleksible, så man
f.eks. kan dele en kopi. Jeg begyndte at pendle med Allerød. Jeg kørte
frem og tilbage med 1-times spoler. Så kunne vi køre den samme film. Den
ene halv syv, og den anden halv otte.
Gode gamle Jørgen [Hansen] han var jo altid i en whisky brandert, så det var
vigtigt, at han kørte først, og så kom jeg og hentede. Jeg var lidt
bekymret når jeg kom anden gang, for så havde han altid røde kinder.
Denne lille fantastiske mand som jeg elsker. Han er ikke mere iblandt os,
men det var ham, der skaffede mig Frederiksværk. Han bookede for
Frederiksværk og lagde et godt ord ind for mig, så jeg fik den i sin tid.
Det var dejligt at kunne give lidt tilbage, da jeg blev udlejer indtil
han solgte til kommunen, der i dag har en biografforening i Allerød.
Så havde jeg tre biografer, og efter den frygtelige 1992, så er det jo
Bille August vi skal takke for opsvinget i de danske biografer med "Åndernes
Hus". Vi havde udsolgt i 17 dage og det var årsagen til, at jeg
kunne få nye stole på terrassen. Det sagde jeg til Bille mange år efter,
da jeg mødte ham.
"Jeg skylder dig stadig en tak
for, at jeg fik nye stole på terrassen i Birkerød Bio".
Branchen ændrede sig med Dogmefilmene.
De fik folk tilbage i biograferne. Så fik vi vendt udviklingen fra de
8,8 millioner biografbilletter i '92 til 13-14
millioner billetter op igennem 00erne som vi sælger i dag. Plus, det kostede 20 kroner at
gå i biografen dengang jeg overtog den. Det havde været 10-kroners
biograf i 80erne, og da jeg overtager den i '92 er der ingenting. Der er
ikke engang stereolyd. Det første jeg gør er at installere stereolyd, og
bruger alle mine penge, og fører kabler nytårsaften da vi overtager den.
I 1965 købte kommunen bygningen og forpagtede de den ud til Erik Ole
Olsen, der levede fint af det indtil 1992. I perioden i '80erne som
10-kroners biograf havde de 120-130.000 gæster. Det var en fest. I dag har
vi ca. 35.000 solgte billetter. Til gengæld er billetprisen fire gange
så stor. Det er lidt mere rentabelt i dag, på den måde, at man føler, at
man får i det mindste noget for ulejligheden. Det bliver sværere og
svære at drive biograf. Det er der ingen tvivl om. Hvis ikke kommunen
hjælper til, så kan det ikke lade sig gøre. Så er det kun en forening,
der kan drive den. Den skal have et tilskud under en eller anden form fra
kommunen.
|
|
I denne biograf får alle de unge mennesker løn. Jeg kan drive Bio med 3½
fuldtidsansat og jeg får jo ingen løn. Jeg får lidt af overskuddet, hvis
der er noget. Ellers har jeg altid kaldt det min "arbejdsløshedsforsikring".
Det er et dyrt "tog i kælderen" og nogen har jo tog i kælderen, og jeg
har en biograf. For mig har det altid været vigtigt, at hvis jeg mistede
mit job på UIP, så kunne jeg komme herop og drive biograf. For hvad skal
jeg lave? Jeg har jo ingen uddannelse. Kun realeksamen, og det tror jeg
ikke der er mange der kan huske hvad er. Jeg er autodidakt i alt.
Nu når jeg så mit delmål. Jeg bliver 60 år i jobbet på UIP, og så når
man jo forfængelighedsalderen. Jeg har jo altid ment, at når de på et
tidspunkt finder ud af:
"Men altså, han er jo ikke noget
værd vel?"
De opdager det jo nok på et tidspunkt,
men nu er der gået 20 år, så jeg må jo ha' gjort noget rigtigt. Det er jo
det der manglende selvværd på en eller anden måde. Da jeg starter på UIP
for 20 år siden, så kom de onde rygter nede fra Cannes, at jeg kun ville
holde i seks måneder. Det tog mig 1½ år at overtale personalet, for jeg
var jo husven da jeg startede. Jeg kom i huset og kørte film og bookede
film for dem. Jeg var husvennen, der bliver direktør for et personale.
Altså bare min løn f.eks., mit forslag til min løn var så lavt, at de
var nødt til at give mig lønforhøjelse med det samme. Jeg havde jo ingen
ide om hvad man skulle kræve i løn for sådan en direktørtitel. Jeg vidste
ingen ting om det.
"Vi må nok give dig lidt mere i
løn end det du forslår, for det er for lavt til en direktør for UIP".
"Nå, men, så tak for det".
Jeg sagde jo helt naivt, at hvis de
ville give mig det samme som jeg tjente sidste år i Birkerød, så er jeg
glad, for så kan jeg give den løn til noget personale i stedet for. Det
skulle bare løbe rundt.
Det eneste krav jeg stillede til UIP dengang var, at jeg skulle have lov
til at beholde mine to biografer, ellers kunne de ikke få mig. Det står
der i min kontrakt. Dengang sagde de:
"Det er jo kun tre år Michael, så
lukker foretagenet med den EU sag kørende. Tre år kunne du da godt bruge
på det? Det ser godt ud på dit CV. Det skal du for øvrigt også lige
lave".
"Jamen, hvad er et CV"?
Jeg forsøgte så at leve et CV. "How
should I know?" Jeg vidste ikke hvad det var. Jeg er den længst
siddende direktør på UIP, og jeg er også ved at komme op i klassen af
Svend-Aage Henriksen (Paramount), Poul E. Pedersen (United Artists) og
hvad de ellers hed. Alle legenderne. Det er jeg osse stolt af, og jeg er
begyndt at klappe mig selv på skulderen og har den følelse, at:
"Ahh, du kan godt tale lidt
pænere. Det er jo ikke hvem som helst du sidder overfor".
De har ikke opdaget det endnu, at jeg har nogle fejl
og mangler, så nu har jeg været i UIP i 20 år. Det er jo fantastisk.
I 20erne kysser man pigerne. I 30erne bliver man gift, i
40erne bliver man skilt, og når man nærmer sig 60, så håber man bare, at man
når at blive 60 i jobbet. Hvis jeg bliver 70, har jeg et langt liv foran
mig. Jeg har været i branchen siden '75, så det er jo 42 år, og jeg har
været biografdirektør siden '87.
|
|
Borgerne i Birkerød og deres biograf
|
|
Birkerød
Bio #1, juli 2018. Foto: Thomas Hauerslev
• Gå til
Galleri:
Besøg i Birkerød Bio 1+2
Borgerne i Birkerød sætter sindssygt meget pris på, at der er en biograf,
men de er stadig også troløse. De springer gerne en film over og kører
en tur til Lyngby eller prøver den nye biograf i Herlev og så kommer de
så tilbage igen. Der bor ca. 24.000
mennesker i Birkerød by, i den gamle Birkerød kommune. Nu er vi jo lagt
sammen med Søllerød kommune og hedder Rudersdal. Man siger jo om borgerne
i Birkerød, at de er de nogle af de ældste i landet. De bliver ældre og
ældre i Birkerød og det passer fint med biografen. Gennemsnitsalderen
for en biografgænger i Birkerød er 55 tror jeg. Der bor kun 1000 mellem
18 og 25. Det er jo lidt overraskende, for man tror der bor flere. Det der er problemet med lokalbiograf i Birkerød, det
er jo når de unge mennesker bliver 18 år. Det
er fordi de flytter jo alle sammen ud når de skal studere. Jeg har været
her så længe, at nu er de kommet tilbage. Og der er små børn, der render
rundt derude. Der går jo ikke lang tid før jeg skal ansætte det første
barn af en tidligere ansat. Det syntes jeg er fantastisk at være her i
27 år. Når man ansætter folk, siger jeg til dem, at jeg har være her før
du blev født, og næsten før dine forældre blev født [griner].
Med udgangen af næste år [2019] udløber min kontrakt med kommunen, så i løbet af det
næste år, skal jeg genforhandle min kontrakt. Så bliver det jo spændende
om vi kan blive enige, eller om kommunen har en anden opfattelse af om
en biograf skal klare sig selv, eller om den skal støttes. Det er 15 år
siden jeg sidst forhandlede kontrakt, og der betalte jeg selv 2
millioner kroner for sal 2, mod at få husleje- og driftfrihed i 15 år.
De er kommet med et forlag om, at jeg skal betale driftsomkostninger igen,
men tiden er jo løbet fra det. Indtægterne er jo ikke lige så store
proportionalt som det var dengang for 15 år siden. Alting er blevet
dyrere end for 15 år siden. Bare det at have de almindelige omkostninger
til løn og forsikringer ... driftsomkostninger på en digital maskine,
hvor man skifter kolben meget tidligere. Og bare at købe maskinen ...
jeg har jo selv købt den ene. Jeg har lånt 1 million kroner i mit hus
for at få den første digitale maskine, for kommunen kunne ikke tage sig
sammen. Da kommunen så tog sig sammen sagde de, at jeg kunne få en
maskine til sal 2, og Reprisen kunne få en til deres biograf.
"Jamen jeg har jo to biografer,
kan I så ikke give mig to?".
Det kunne de ikke, så jeg ejer den ene
maskine. Det er jo så der vi står og skal forhandle om næste år. Hvis
jeg ikke for lov at fortsætte, så skal de jo stadig betale for den
maskine oppe i sal 2. Jeg vil jo gerne have lov at være her når
biografen fylder 100 år, og jeg vil da også gerne færdiggøre den indtil jeg
er 70. Når du går rundt og kikker, så står biografen
jo i "mint condition". Det eneste der egentlig trænger til at blive
moderniseret, det er faktisk foyeren. Den er jo lidt "old-school" kan man
sige. Den skal måske være lidt mere lounge agtigt.
Reprisen en medlem af Europa Cinemas og
får støtte fra EU og Filminstituttet og har valgt den niche. Det har
Reprisen gjort historisk set helt tilbage fra Kirsten Håkansson's dage i starten
af '70erne, mens Birkerød har jo altid kørt kommercielle film. Da jeg
overtog biografen i '92 sagde jeg jo, at jeg ville være public service
biograf. Dvs. at jeg ville køre et bredt repertoire, og det har jeg
holdt fast i. Vi kører både superhelte film, - og der har det hjulpet
med det store lærred derinde, og det har fået de unge tilbage. Det kunne
også
være fedt at få den store og fede lyd tilbage. Det vil de sætte
pris på. De sidder jo godt derinde. Der er god benplads og stolen kan
rykkes lidt tilbage. Det har vi også i sal 2. Vi fik jo sal 2, fordi vi
var nede på 52 titler om året. Der kommer ca 200 film om året, så vi var
nødt til at lave sal 2 med alle de danmarkspremierer der kommer. I dag
viser vi ca 80-85 titler om året og vi kan køre filmene i lang tid
takket være digitaliseringen.
|
|
Birkerød
Bio #2, juli 2018. Foto: Thomas Hauerslev
Der bliver aldrig fyldt op. Lige nu er det sommer og skoleferie, så der
sidder to lige nu. Vi har ca. 2000 forestillinger om året, og vi har
18-20 gæster i snit. Så har vi en meget stor børnefilmklub med 1200
medlemmer. De skal lægges til, når de besøger biografen seks gange om
året. Så har vi en gammel pensionistklub som vi er rigtigt glade for,
som faktisk er vores art-film biograf, for der kører vi de smalle film
fra Grand og Camera film. En lille filmklub med 12 film om året. De er
200 hver gang og de lejer sig ind. Så de giver mig en lejeindtægt,
hvilket er godt for biografen. Hvis jeg ikke havde indtægten fra
skolebio og pensionistklubben så ville der stort set ikke være noget
overskud i biografen til investeringer. Så ville det bare løbe rundt,
hvis jeg alene skulle kikke på indtægter og antal forestillinger.
Kiosken giver selvfølgelig også lidt. Det hele skal til for at få en
biograf til at løbe rundt i dag, men det er ikke nogen guldgrube.
Under krisen i '92, havde jeg en bankforbindelse der hed Unibank. Han
forstod godt, at jeg skulle betale lønninger, og at der nok ikke kom
nogen biografgæster i weekenden, når Danmark var i finalen i EM i fodbold. Jeg fik
10.000 i overtræk, så jeg kunne betale lønninger. Ellers skyldte jeg
alle mennesker penge der i sommeren '92. Men det lærte jeg af. Når man var i krise og ved at gå nedenom og hjem, så skal man spare.
Det blev jeg god til derefter og økonomisk meget velovervejet. I '93
skipper jeg Frederiksværk, og der bliver jeg også far. Hvis jeg skulle
se min søn og ikke arbejde syv dage om ugen skulle jeg nok skippe en
biograf. Og det gjorde jeg. I 1999 skippede jeg Humlebæk, da jeg får
jobbet på UIP. Jeg får jobbet i '98, og så bliver Mie gravid, så hvis
jeg skulle se søn nummer to, måtte jeg skære lidt ned. Og Mie kunne jo
ikke passe to biografer. Da jeg bliver skilt, skipper jeg heldigvis ikke
Birkerød. Mie var daglig leder hernede sammen med Emil, der driver
biografen ude i
Rødovre. Ham ansatte jeg, da han var 14 år gammel oppe i
Humlebæk. Han er jo en stor succes i dag, og jeg er en stolt biograffar.
Han driver mine to gamle biografer i Humlebæk og Frederiksværk. Da han
overtog Frederiksværk ringede han til mig og sagde, at nu mangler han
kun Birkerød, så havde han alle tre. Den har han så ikke fået endnu, men
det ender han jo nok med at få en dag.
|
|
Gå stille, lev stille og være ydmyg
|
|
Michael
på kontoret på UIP omgivet af legenderne Gøg og Gokke, og Marx Brothers,
20. august 2018. Foto:
Thomas Hauerslev
Jeg har lært helt fra min ungdom da jeg var skuespiller,
at det er vigtigt at gå stille, leve stille og være ydmyg. Ydmyg har nok
været det vigtigste, og så har jeg altid haft - og det er det jeg altid
har haft biografernes respekt for - specielt de 15 i de store købstæder....
De sagde, at de troede at jeg ville hævne mig. Jeg var jo formand for de
små biografer i mange år, og var ved at blive formand for DB (Danske
Biografer), da jeg får jobbet på UIP.
Jeg var politisk aktiv to år inde i jobbet, da Niels Kaisou siger
"Du skal sgu være med i FMMB"
(Foreningen for mindre og mellemstore
biografer, samt alle omegns biograferne i Københavnsområdet).
Der
udvikler jeg mig fra at være suppleant til at jeg ender med at blive
formand for FMMB. Steve Sommersby fra UIP sad der, og havde jo set mig i mit politiske virke, og havde set, at jeg egentlig talte imod de
store biografer, og at mine argumenter ikke var dårlige.
Nordisk Film og De 15 Biografer mente jo, at hvis Humle Bio ikke
eksisterede, og Vig og alle de der biografer. Hvis alle de små biografer
lukkede alle sammen, så ville det være MEGET bedre. Hvorefter jeg skrev
til Filminstituttet og direktøren for Nordisk Film:
"I skal lige vide én ting. Der er jo en grund til, at der i Danmark er
små fodboldklubber, og der findes et frivilligt liv derude, hvor man
uddanner små fodboldspillere. De udklækker fodboldspillere. Og de små
biografer UDKLÆKKER biografgæster. Når de begynder at studere en dag og
kommer til Århus, så ved de hvad et vil sige, at gå i biografen. Hvis vi
ikke uddanner små biografgængere, så er der ikke nogen til at komme i de
store biografer"
-, og til Filminstituttet skrev jeg, at
"I skal lige vide en ting, at hvis der kun er 30 biografer i Danmark, så
behøver I ikke at producere danske film, fordi de 100 biografer jeg
repræsenterer i Udkantsdanmark, de er hele GRUNDEN til, at vi har en
filmpolitik. Så I skal lige retænke..."
-, og det gjorde de jo så. Så kom de med penge fra regering og
instituttet til renovering af de danske biografer. Jeg sad der midt i
'90erne og sagde, "Hvad er det der er galt med biograferne i Danmark?".
Det, der er galt er, at når en ung pige ringer hjem til sin mor og siger
"Jeg har set den og den film. Gå ned og se den."
"Jamen det gør jeg, når den kommer"
Så ringer hun seks måneder efter og siger til sin datter
"Nu har jeg set den film som du sagde jeg skulle gå ind og se. Og jeg
vil bare sige en ting. Jeg sætter ALDRIG mine fødder dernede igen. Det
kan jeg godt love dig. Jeg sad simpelthen så dårligt i de der stole, og
næste gang er jeg nødt til at tage en pude med. Man kan jo ikke sidde i
de der træstole. Og så skal jeg sige til dig, de lugter jo af, det ....
jamen jeg kan slet ikke sige det. Det kan ikke komme over mine læber".
"...jamen mor, hvad med filmen?"
"Ja, det var da meget godt, det der pjat. Men jeg kommer ALDRIG derned
igen"
Jeg sad i vores bestyrelseslokale og sagde, at vi er nødt til at
indføre en norm for biograferne i Danmark. Min sammenligningsnorm
var McDonalds, for hvis man er i udlandet, hvor går man så på toilettet,
når man går derude i det offentlige rum? Det gør man på McDonalds. Fordi
hos McDonalds checker de toiletter hver time, og derfor kan man være
nogenlunde sikker på, at toiletstandarden er OK. Det skal være sådan at
i Danmark, der taler man ikke om toiletterne, eller foyeren eller
stolene eller lærredet eller lyden. Vi taler om filmene og om
oplevelsen. Så 10 år efter, i midten af 00erne, der havde vi nogen af de
flotteste biografer i Danmark. Steen Rasmussen over i Klovborg havde bygget sin
første moderne biograf. Top shinet og det hele ude på marken. Han
satte nye normer for standarder af biografer. Han bygger den her biograf
med 700 indbyggere i Klovborg, og senere får han tre sale. Jeg sagde til
ham, at han nok ikke skal køre ind foran udlejerne med den der store
Mercedes - de kan godt blive lidt misundelige.
|
|
Michael
lukker publikum ind i Imperial Bio i København april 1989. Foto:
Thomas Hauerslev
Tre måneder senere ringer han og fortæller, at han har spurgt Nordisk
Film om de ville booke film for ham, og om jeg syntes det var en god ide? Det syntes jeg bestemt, så Christian (Rønnow) bookede film for Klovborg
de første år. Fidusen for Nordisk Film var, at hvis de får
nye film hurtigt i Klovborg, hvor mange billetter kan de så sælge i en
by hvor der ikke har være biograf nogensinde før? Alle skal køre dertil.
De kunne sælge 35.000 billetter. Hvad var
resultatet af det? Det var, at hvis vi kan bygge en state-of-the-art
biograf med god siddekomfort, store lærreder og god lyd, så kan vi øge
billetsalget. Så byggede man Kolding, og derefter alle de andre
multiplexer. Han var den økonomiske garant for, at man kunne gå
ned i en bank og sige, at det er ikke nogen dårlig ide det her.
På det her tidspunkt gik alle bankbestyrere i Danmark i flyverskjul når
biografdirektøren kom ind. I midten af 00erne, der kom de ud og bød
velkommen.
"Vil du ikke ind og have en kop kaffe?"
"Nej, det har jeg ikke tid til i dag"
Det var den ændring, der skete [griner], og biografdirektørerne bliver
jo rige. I dag er vi jo stolte efter 2011 hvor digitaliseringen kom. Det er jo
mit svendestykke i den her branche. Den lov, der er lavet for
digitalisering i Danmark har jeg skrevet. 90% af ordlyden er min, for på det tidspunkt lobbyede jeg over for
kulturminister Per Stig Møller. Jeg var kæreste med Pari, der var
Folketingets stylist. Hun præsenterede mig for Per Stig hvor jeg briefede ham. Så var der stormøde
kort efter hvor alle branchens spidser kom. Jeg kom også, men ingen
kendte mig. Da Per Stig kom og gik hen til mig og sagde "Tak for sidst",
fik jeg så lige lidt respekt fra resten. Også senere, da han
havde talt med Danmarks Radio og TV2 og vender blikket ned imod mig, så jeg
kunne kommentere på noget. Palle Støm fra TV2 sagde også "Jeg er enig med Michael", da han bliver spurgt.
Ahh......, så fik man igen den der anderkendelse. Man KAN godt finde ud af at
sige noget nogen gange, der lyder rigtigt [griner]. Men digitaliseringen
blev gennemført uden tab af nogen biografer i Danmark, andet end to.
Hundested og
Stenløse. Det er jeg hamrende stolt af. Det vigtigste var,
at alle de små biografer ikke blev VPF (Virtual Print Fee) biografer,
fordi så kunne de vælge frit på alle hylder. For så kunne udlejer - som
jeg jo er, udlejer - ikke argumentere for, ikke at levere en kopi når
den kun koster 150 kroner på en harddisk. Det tror jeg godt de kan
spille ind. Dengang kopierne kostede 20.000 kroner, så skulle
biograferne spille 50.000 ind, så kunne man jo lave det, der hed
leveringsnægtelse, ved at argumentere, at biografen ikke kunne indspille
50.000. Derfor var det vigtigt, for selv 4.400 kroner kunne blive svært
at spille ind, og man kunne argumentere "Du må vente". Men hvis du er
VPF fri, så kan du køre.
Som jeg sagde til Filminstituttet og politikerne, "Hvis ikke en biograf,
der aldrig har haft en Danmarkspremiere ikke kan fordoble sin omsætning
ved at køre nye film, så skal de jo slet ikke drive biograf." En anden
ting er, at I skal slet ikke støtte de små biografer. Jo, I skal give dem én støtte, og det er det, der svarer til markedsandelen af danske film. Og
det var på det tidspunkt 30%., så I skal betale en tredjedel af en
digital maskine. Så alle matrikelnumre i Danmark hvor der var en biograf
fik 200.000, og det svarede til en tredjedel af maskinens pris, og en
tredjedel af markedet for danske film. Alle fik betalt én maskine. Der var ingen
forskel. Nogle VPF biografer valgte at få 400.000 hvis de kunne vente
med at få det hen ad vejen. Alle var lige, og jeg er pavestolt over det,
og der var ikke nogen der lukkede. Det står i mit CV. Da Per Stig får
det trumfet igennem hele systemet siger han til Pari, da han kommer i
stolen:
"Er Michael blevet glad?"
Michael er glad. Det var jeg, og jeg
var pavestolt over, at jeg var med til det. Da jeg stoppede som
formand for FMB sagde jeg, at der hvor jeg kunne hjælpe de mindste
biografer bedst, det må da være øverst i fødekæden. Jeg har altid talt de små biografers sag. Altid gået i forsvar, når
de store biografer begyndte at tromle. Da jeg startede på UIP, så sagde
Helsingør jo,
"...ahh, Humlebæk må jo ikke være
med på den".
Der sagde jeg til min booking, at de
skulle svare, at Helsingør behøver IKKE at køre den. Vi nøjes med
Humlebæk. Så blev der stille i Helsingør. Han troede, at man kunne fastholde det der hierarki. Det har været
det bedste for mig, at kunne levere film til alle landets biografer. Da
jeg startede i '87, der skulle man jo vælge den bedste af de gamle
[film] til
en uges visning. Derfor kørte vi "Mit Liv som Hund", og
"The Big Blue" kørte vi mange gange. I dag skal biografdirektøren vælge imellem fire
nye film hver eneste uge, og han skal vælge den rigtige af de fire hver
uge. Enhver biograf som Birkerød eller Slangerup kan vælge lige præcis
det de vil. Du skal bare vælge den rigtige. Den eneste begrænsning er at
køre filmen 11 på hinanden følgende dage som premiere.
Og så anbefaler vi, at du tager noget for det. Som jeg sagde til en pige
oppe i Lemvig
"De der sko du har på, hvad har
du betalt for dem?"
"400 kroner inde i Struer"
"Hvad koster de her i byen?"
"400 kroner"
"Nå, nå, øh ... Kan du så forklare mig hvorfor skal din biografbillet være
billigere her i Lemvig end inde i Struer?"
"..... jamen fordi folk ...... øhh ....... fordi det er en større
biograf derinde?"
"Ahh, du har en af de smukkeste biografer jeg har set i kongeriget
Danmark, og du kører oven i købet samme film som derinde. Nu har du
jo sommertøj om sommeren. I gamle dage kørte du jo "vintersalg af
vinterfrakker" i juli måned. Nu sælger du sommertøj om sommeren, og
vintertøj om vinteren. Når du køber sommertøj i modebutikken, giver
du jo fuld pris for den, lige som dine sko. Så jeg forstår ikke
hvorfor I har en prispolitik her med 70 kroner, når du kan tage 80.
Så kunne I jo også få meget bedre økonomi i forretningen. Og du
mener at de vil sætte sig ind i bilen og køre 20 kilometer til
Struer og for at spare 10 kroner? Det tror jeg simpelt hen ikke på.
Så mangler I jo selvværd. I har en meget smuk biograf. Hvad er
problemet?"
De fleste biografer i dag er meget,
meget dygtige. De booker jo ikke engang en James Bond til premieren. De
får jo en billigere filmleje hvis de venter tre uger. Og i dag får de
trods alt en dato. Det var jo ikke som dengang jeg spurgte Helle
Hochheim, om
jeg kunne få en dato på "Danser med Ulve", så jeg kan fortælle mine kunder, at jeg kan køre
den om tre måneder.
"Ja men, jeg kan jo skrive det
ind med blyant. Det kan jo viskes ud igen."
Selv der hvor jeg er direktør i dag gik
jeg ind og sagde, at nu var jeg blevet biografdirektør, og vil gerne
booke "Beverly Hills Cop II".
"Nej Michael, det ved du jo godt.
Det må du altså vente med at gøre. Du må ringe om tre måneder"
I min kalender stod der datoer for
hvornår jeg måtte ringe til udlejer. Så ringede jeg tre måneder efter og
fik Yvonne Laursen i røret, der tog sig af C biograferne.
"Ja Michael, du kan få en dato
om tre måneder".
Altså seks måneder efter premieren,
kørte jeg "Beverly Hills Cop II" oppe i Humlebæk. Oven i købet et sted hvor
jeg var husven. Der var i hvert fald ikke noget med nepotisme.
|
|
Hvad er det der er så dejligt med en biograf?
|
|
"Det magiske for mig er stadig når jeg kommer ind og finder min plads.
Sætter mig ned, og der er den der ro. Telefonen lægges væk og nu skal du
drages med på et eventyr". Foto: Thomas Hauerslev
Min glæde har altid været, at folk ringede ned i biografen
og spurgte
"Hvad har du
til mig idag"?
"Jeg kører Zorro."
"Nar, eee... Det har jeg ikke lige tænkt mig."
"Ved du hvad, den er skide god. Du har aldrig set noget lignende.
Kom ned i biografen, du får en kop kaffe, og hvis du
ikke kan lide den, så får du dine penge tilbage bagefter.
De har lige ringet, og en time efter
kommer de herned, køber billetten, går ind og ser filmen. Bagefter
kommer de hen og siger:
"Tak for en dejlig aften."
-, og så går de hjem. Det der med at
glæde folk på den måde i løbet af 3½ time er helt fantastisk. At give
dem rammerne når de kommer herned med lys på bordene. Det er en af mine
must. Der skal være lys på bordene. Da vi havde askebægere, skulle
de altid være rene. Det er meget vigtigt for mig, at atmosfæren er god.
Folk hygger sig inden de kommer i biografen. Filmen har altid været
en mindre del af det. Det har altid været atmosfæren. Det er hyggeligt.
Du kommer ind. Der er andre der står og ser forventningsfulde ud. Så kommer
du ind i salen hvor folk hvisker, for man taler jo ikke højt derinde. De
sidder og hvisker sammen om hvad de mon skal se. Så er der glæden ved at
tæppet kørte fra. Det gør man desværre ikke så meget mere. Så kom
reklamen på, og så kørte tæpper for igen. Så startede filmen og lyset
blev dæmpet i salen, og så blev lyset dæmpet på scenen, samtidigt med at
tæppet blev kørt ud. Det var en helt speciel fornøjelse i
Saga hvor det
tog to minutter, før tæppet var helt ude.
Det var da jeg oplevede den atmosfære som barn, at jeg besluttede, at jeg er
nødt
til at være en del af det. Jeg syntes det er fantastisk den der glæde
ved biograf, og give den oplevelse videre til andre. Det har altid været
dét, der har drevet mig. At være kulturformidler med film, har altid
været en stor glæde. Jeg syntes også at film er givende. For mig var de
film jeg så opdragende da jeg var barn. I dag er det en fornøjelse at gå
ind og se en film om folk der har skilsmisseproblemer når man selv har
oplevet
det, og blive bekræftet i, at det ikke kun er dig der har et problem.
Det har de også deroppe [snøfter]. Hvor er det synd med den knægt i "Kramer
mod Kramer" f.eks. Man tudbrølede. Og se
"Indiana Jones", "E.T." og "Jaws" var jo kæmpe oplevelser i sin tid. Jeg bader f.eks. KUN i
swimmingpools. De oplevelser har jeg jo haft i biografen.
For mig er det atmosfære, når vi sidder her med lys på bordet.
Det magiske for mig er stadig når jeg kommer ind og finder min plads.
Sætter mig ned, og der er den der ro. Telefonen lægges væk og nu skal du
drages med på et eventyr. Det er ubetinget dét, som drager mig.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:17:34 |
|
|