| |
Fotorama-Teatret,
Aalborg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
11.12.2024 |
Fotorama-Teatret
Bispensgade 5
Åbnet 1. januar 1911
Lukket 2. november 1930
Nytårsdag 1911 får Aalborg et nyt Fotorama eller rettere
Fotorama-Teatret, som det nu kaldes, sådan som det århusianske
Fotorama
omvendt var åbnet påført teaternavn i
1906. Det er vigtigt for
direktionen at præsentere sig større og bedre i forhold til det
tidligere Fotorama få meter væk, men dog i hvert fald for halvdelens
vedkommende de samme, gamle klapsæder, man har taget med over. Den nye
sal er med balkon langt mere rummelig, hvor loftet er farvet som et
lysegult låg med kraftige pærer og pyntet med kalkstuk i forskellige
mønstre. Henover midten løber en frise som en bred ramme, der glider ned
over de mørkerøde vægge forestillende Aalborg og Nørresundby ved
nattetide. I pauserne tændes dunkelrøde lampetter over udgangene, hvis
lys spejler sig i messingstængerne, der med sine forhæng skjuler dørene.
Bagtil ført ad trappe ovenpå er balkonrampen og sæderne dækket af blødt
fløjl og stolene derfor ualmindeligt lækre, men sælges også til let
forhøjet pris. Her ligger maskinrummet i midten og udnytter pladsen
temmelig dårligt. I den modsatte ende findes intet lærred men kun
bagvæggen i prosceniets indramning udsmykket på hver side. Henover
findes yderligere en foredragssal for Soldaterhjemmet, hvis værelser
strækker sig i hovedbygningen og en sidefløj parallelt på den modsatte
side af gården.
Ind mod forhallens billetsalg ses blålige, blyindfattede ruder dog
mindre kraftigt end det blålys, der er sat i værk for at få det fine
eksemplar af et biografteater bragt til verden i ejendommen fra 1895,
der erstatter et oldgammelt bindingsværkshus. For at lede på vildspor
tager forretningsfører Jørgensen tager sig af det daglige. Han har været
stationsforstander så langt væk som i Argentina, men nu
Fotorama-Teatrets officielle leder, eftersom bevillingshavere ikke
deltager ret meget heroppe i Aalborg, sådan som det ellers i de fleste
provinsbyer er deres hjerteblod. Netop her er der også tale om
selskabskonstruktion pr. stråmand. I dette tilfælde har
bygningsinspektør Oscar Beck fået bevillingen overført til sig ved at
garantere, han bliver boende i Aalborg, hvor den i så fald vil gælde så
længe, han lever. Det er også ham, der har forestået ombygningen til
biograf, som på forunderlig vis er påbegyndt i efteråret, før
bevillingen overhovedet er kommet ham i hænde. Huset ejer han tilmed
selv.
Et nyt aktieselskab til formålet kaldes Regina, som hermed åbner første
biograf i denne konstellation nøjagtig ti år før
Regina-Teatret i Aarhus
slår dørene op den 1. januar 1921. I bestyrelsen samt på 2/3 af
kapitalen sidder direktør Frede Skaarup sammen med overretssagfører Otto
Knud Gulmann fra
Fotorama i Aarhus foruden borgermesterfuldmægtig Aage
Faber her fra Aalborg og så naturligvis Beck. Man øjner i ovenstående,
hvordan den guddommelige bevilling er ført sikkert i havn endda på
livstid, efter i det tidligere Fotorama at have tilhørt en lokal
boghandler. ’Selskabet hører hjemme i Aalborg og har ikke noget at gøre
med Fotorama i Aarhus’, drister Amtstidende sig til at skrive.
Tre måneder senere forbyder Aalborg politi alle byens biografer at have
publikum stående i gangene, hvilket medfører, at man kun lukkes ind i
pauserne. Direktionen både her og i City-Biograf ærgrer sig over, at man
dermed ikke råder over et tilstrækkeligt antal siddepladser i forhold
til indtjeningsgrundlaget. For begges vedkommende ansøges om tilladelse
til udvidelse af balkonerne, som ingen steder er ret store, men det
tager sandelig sin tid. I Fotorama-Teatret er kun 32 af de i alt 256
sæder placeret deroppe. Lykkeligere bliver man ikke i oktober, hvor
billetterne påføres en forlystelsesskat på 5 øre, hvilket gør det dyrere
for publikum over hele landet at gå i biografen.
Et andet stort problem i 1911, man kan grine over i dag, er kampen mod
hattenålene! De var skam farlige, de stikkepinde, som Damerne vedbliver
at medbringe sig i kraft af de skuder, de har sejlende henover hovedet.
I Fotorama sætter direktionen skilte op på væggene med ’Pas paa
hattenaalene’ og det anbefales i morskab at aflevere dem ved indgangen.
Både dette og efterfølgende år er Fotorama-Teatret den suverænt bedst
omsættende biograf i byen, hvilket skyldes indretningen, men også det
faktum, at det selvfølgelig fortsat er århusianerne, der leverer filmene,
hvoraf mange af dem er de allermest succesfulde danske af slagsen fra
Nordisk Film Kompagni navnlig dem med Valdemar Psilander. Man har for
længst konstateret, at pengene som altid fosser mod syd i en lind strøm,
men lever med det, nu Beck ejer bygning og bevilling.
Søndag den 4. juni 1916 lukker Fotorama-Teatret i hvad, der ender med at
blive 2½ måned for at foretage den ønskede ombygning, der ikke kun
flytter balkonen ind over salen men også denne længere bagtil og
samtidig bredere ind i gården. Kæmpestilladser sættes op på alle sider
for ud mod Bispensgade at åbne hele facaden op til en enorm glasfacade
mod forhallen og det tidligere balkonstykke, hvor en bredere trappe nu
fører ovenpå til en lille niche, hvor operatørrummet ligger isoleret til
højre med adgang samme vej som en uheldig disposition. Det påpeges, at
maskineriet er af allernyeste fabrikat konstrueret med en
brandsikringsmekanisme, der vil forhindre en ild i at sprede sig ved
antændelse af strimlen.
Til venstre findes nødudgang og bagved en eksklusiv loge med fem pladser,
til højre herfor et balkonafsnit på det inderste stykke af den
oprindelige med endnu en nødudgang til højre og atter foran yderligere
fem stolerækker sat op i en kraftig bue. 124 af teatrets nu 456 stole er
således placeret heroppe fortsat af den bedste kvalitet. Et nyt
ventilationsanlæg langs siderne sikrer den mest behagelige lufttilstand
i konkurrence med Palæteatret, der et halvt år forinden er åbnet i
oktober 1915. Derovre har man udbasuneret et sindrigt system, der om
vinteren blæser varm luft ind under stolene og om sommeren kold under
konstant cirkulation. I store træk er lokalet udformet som det også
tidligere så ud med hvælvet loft og fem rækker med pærer i felter.
I stedet for billetkontor benytter man noget, enkelte andre også finder
på, som man forestiller sig er vanvittig smart, nemlig salg direkte ved
tælleapparaterne, hvor det anbefales publikum at medbringe aftalte penge
for at sikre en hurtig ekspedition. I stedet er der plads til en kiosk
for lækkerier, som man noterer sig med et stort smil, men foyeren i det
hele taget meget større end før. De markante panoramavinduer strækker
sig over forretningerne til højre, hvilket giver bygningen et særdeles
moderne præg. Søndag den 20. august genåbnes med Valdemar Psilander i
”Det stjaalne ansigt”.
Fire år senere går man stille og roligt tilbage til at blot at benytte
Fotorama om teatret i tekst og annoncer, sådan som der altid blot har
stået ude foran. Det sker allerede inden tilkomsten af
Kino-Teatret den
3. december 1920 få meter væk omkring hjørnet af Østeraa. Søndag den 12.
juli 1924 genåbner Fotorama med russiske Ivan Mozzhukhin (Mosjoukine) i
den franske film ”Kean” efter roman af Alexandre Dumas. Lokalerne er
gennem to uger frisket op af dekorationsmaler Lauritz Pedersen og
stoleantallet reduceret til 376. I de samme dage får Kino-Teatret også
en tur med skrubber og børster, men her nøjes man med fire dage.
De nuværende bygninger betegnes af Oscar Beck seks år senere som
brøstfældige, da nye brandværnsbestemmelser lader til at gribe
forstyrrende ind i teatrets drift i en sådan grad, at Beck som gammel
brandinspektør beslutter sig for endnu en flyttedag. Først skal han lige
kvæle Kino-Teatret, der betales for at lukke, hvor direktionen alligevel
stod foran at bekoste det nødvendige tonefilmsudstyr, tiden fordrer, nu
vi skriver 1930.
Som sidste forestilling søndag den 2. november vises Skaarup Films
”Skriget fra luften” med schæferhunden Rin Tin Tin sammen med en kort
farce om Ungerne, der har fået mæslinger, for at flytte maskineriet over
til hjørnet af Østeraa. ’Forlystelseskongen’ Frede Skaarup, hvis
historier fylder gevaldigt i Aarhus og København, må ligesom sin kollega
Sophus Madsen erkende, at træerne aldrig voksede helt ind i himlen,
selvom de var godt på vej. Selve Regina-konstruktionen slår sprækker,
men hans film vises endnu og de er fortsat stumme, for Beck er først nu
ved selv at bestille nyt apparatur hjem.
Bispensgade 5 overtages af Fællesforeningen af Danmarks Brugsforeninger,
der indretter et større manufakturmagasin i salen, der etageopdeles med
loftsudsmykning og pærer intakt og foyeren åbnet yderligere op ud mod
Bispensgade. Udstillingsmontre reklamerer rundt om de søjler, der holder
bygningen oprejst sammen med FDB’s skotøjsforretning til højre, der
rammes af schalburgtage i november 1944. Butikkerne genindrettes og i
1960’erne er der stormagasin i salen, som i dag er blevet tøjforretning.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Biograf-Teatret |
Kosmorama |
Fotorama |
Aalborg Bioscope-Teater /
Biograf-Teatret |
Klubhavens Biografteater /
Klub-Biografen / Vesterbro Teater / Vesterbro Biografteater / Vesterbro
Stumfilmteater |
City-Biograf / City
Biografen / City |
Apollo / Palads
Teatret |
Haandværkerforeningen |
Palæteatret / Palæ |
Kino-Teatret / Fotorama |
Kinografen Vejgaard /
Kinografen |
Vesterbro Bio / Astoria /
Metropol |
Bio Boulevarden |
Scala Bio / Scala bio center |
Europa Bio / Symfonien |
Aalborg Hallen (Cinemiracle
& "Windjammer") |
Teater Bio |
Porno Cinema |
Bio 5 |
Cinema 180, Tivoliland |
Biffen |
BioCity / Nordisk Film
Biografer Aalborg Kennedy |
Biffen
Nordkraft |
Nordisk Film Biografer
Aalborg City Syd |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Fotorama-Teatret, Aalborg |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|