| |
Klubhavens Biografteater / Klub-Biografen / Vesterbro Teater / Vesterbro
Biografteater / Vesterbro Stumfilmteater, Aalborg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
11.12.2024 |
Klubhavens Biografteater / Klub-Biografen / Vesterbro Teater / Vesterbro
Biografteater / Vesterbro Stumfilmteater
Vesterbro 17
Åbnet 20. maj 1907
Lukket 20. december 1934
2. pinsedag 1907 åbner Klubhavens Biografteater i Enighedslund med
forestillinger dagligt fra kl. 20 til 23, søn- og helligdage allerede
fra kl. 16. Et konsortium med bevilling stiftet i august 1906 består af
brødrene Julius og Sofus Josephsen, der står bag produktion af
instrumenter samt tømrermester Vilhelm A. Jensen, som banker biografen
op i træ – klar til, det hele blomstrer og havens store restauration
lidt inde bagved i haven til venstre åbner sin sommerservering sådan,
som det er sket i årtier. Forud var klubhaven en hyggelig sommerudflugt
værd for de indviede, men udover lidt musikalsk optræden var der ikke
forfærdelig meget gang i den. Det kommer der nu, hvor alle er velkomne i
Klubhavens Biograftheater, sådan som navnet lokker over dørene bag en
let indskudt portal i bueform med udsmykning på siderne og masser af
glas. Indenfor sker billetsalget i en lille forhal med maskinrummet
placeret henover. Bagved har den brede sal plads til 325 gæster pyntet
med et dybblåt, stjernebestrøet loft og rosafarvede vægge med belyste
silhuetklip og klaverspil.
Det er siden beskrevet, hvorledes folk strømmede til fra fjernere egne
af Himmerland og Vendsyssel for at opleve dette vidunder af et
biografteater alene fordi det ikke var indrettet i en butik, men folk
har allerede oplevet film sat meget større op i fx
Apollo Teatret, der
siden klæder sig ud som Palads. Fra juni spilles i weekenden lige til
midnat og Sankt Hans allerede fra kl. 10 om formiddagen uden ophold i
forestillingerne. ’Programmet er udsøgt’, skriver annoncerne, der
sommetider byder ind med lidt oplysninger om ny film fra Bulgarien eller
hvor man nu bringes hen. Fra midt i juli gives særlige børneprogrammer
tirsdag og lørdag kl. 17.
I oktober hvor konkurrenterne har håbet på vinterdvale, indgås tværtom
aftale med ’det allerfineste firma for fremstilling af levende billeder’,
som er franske Pathé med dansk forhandling via det københavnske
Kosmorama. Der vil desuden blive indlagt varmeapparater. I januar 1908
er besøget så relativt tyndt på hverdage, at der frem til sommer kun
spilles fredag til søndag. Samme år den 14. august går der ild i filmen
under sidste forestilling ved 22-tiden. Af kongens besøg i byen er der
intet tilbage, ligesom de øvrige strimler bliver flammernes bytte.
Teatrets funktionærer får selv slukket branden, før brandvæsnet når frem.
Der går nogle dage, så er kongen sandelig at se igen.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign |
I
november er et temmelig midlertidigt reklamenummer en konstruktion
kaldet ’Kosmofonen’, der helt uden succes bidrager med nogle lyde til
filmapparatets levende billeder. Eneretten på denne har netop
Constantin Philipsen, hvis Kosmorama-titler fortsat vises herude, men allerede et
par uger senere er konstruktionen erstattet af levende sangere. Året
efter kommer filmene alle mulige steder fra, bl.a.
Kinografen i
København, der i august 1910 får kæmpesucces med ”En rekrut fra 64”
instrueret af Urban Gad og Alexander Christian, som i løbet af de første
ti dage bliver set af 8.000 i Klubhaven, hvor den spiller fire gange
hver aften og søndag fra kl. 16. I øvrigt holdes fast i konceptet om kun
at vise film i weekenden i vinterhalvåret, hvor der fortsat fyres op,
mens der om sommeren reklameres med et køligt, friskt og bekvemt lokale.
Den 20. september 1912 er der danmarkspremiere på ”Marconitelegrafisten”
med Holger Reenberg, som endda først får premiere i København midt i
oktober. Inde på Østeraagade er Biograf-Teatret delvist ejet af
Biorama
med rigtig mange premieretitler på programmet. Her i Klubhaven gentager
det sig flere gange i korte intervaller som 18. oktober med
”Kvindehjerter” og igen 1. november ”Skovsøens datter”, hvor alle disse
fra Kinografen er instrueret af Einar Zangenberg. Ti dage senere er det
slut med dem, da konsortiet sælger til Enighedslunds forpagter, hr.
Christensen.
I sommeren 1913 er ”De ulykkelige” efter Victor Hugo en dundersucces ude
i klubhaven som genoptagelse. Den har i februar været på plakaten inde i
Haandværkerforeningens festsal på Østeraagade nu distribueret af Pathé
Frères selv, men efterfølgende i hænderne på Sophus Madsens Dansk-Svensk
Film, hvor Citys lærred blev betragtet for småt til denne kæmpefilm af
Albert Capellani, der varer to timer og tre kvarter og derfor herude
vises delt over to uger. Igen noteres adskillige gange totalt udsolgt
som tydelig indikation på, at publikum higer efter de længere
handlingsfilm. ’Det er rimeligvis den bedste, man overhovedet har set i
Aalborg’, skriver Amtstidende. Bestyrer er en hr. Burmester, der siges
at have gode forbindelser.
I november 1915 skifter Christensen så Klubhavens Biografteater og
Enighedslund ud med (i første omgang) Aars Gæstgivergaard, hvorfra hr.
Andreasen betaler 10.000 kroner i bytte. Designet for biografen ændrer
sig en smule i begyndelsen af det nye år og fra 5. maj 1916 navnet
ligeså, da stedet fremover kalder sig Klub-Biografen og i parentes
Vesterbro Teater. Stedet er atter solgt denne gang til Carl Jensen fra
Skansehuset i Nørresundby, som med store armbevægelser byder på kæmpe
koncert med timands orkester eftermiddag og aften. Så store endda, at
direktørens navn to uger senere er Carl Menton.
Hvor det nye navn omvendt kan lyde decimerende, slettes således
’klubben’ næste sommer og hytten bliver alene til Vesterbro Teater. Også
den musikalske deltagelse indskrænker sig for i stedet at intensiveres
indendørs i Enighedslund, der præsenterer sig som Mentons Palmehave.
Denne pyntelse var tidligere morderlig populær i både Odd-Fellow Palæet
og på gårdspladsen foran Apollosalen bag Beiers Hotel. Teaternavnet var
i sin tid tilføjet, idet Jensen (altså Menton) havde fået tilladelse til
optrædende gæster i sommermånederne. Som i København, hvor Vesterbros
Teater tre år forinden
sprang ud som
biograf i en gammel varieté, kan
man heller ikke i Aalborg blive enig med sig selv, om annoncerene
skriver Vesterbro Teater med eller uden s, men starter og slutter uden
efter i en periode at have puttet ’biograf’ ind foran ’teater’.
I juni 1921 sælger Menton sine palmer til fhv. restauratør, nu kaffe- og
kolonialhandler Alfred J. Bindslev, men Vesterbro Teater indgår ikke i
handlen. Det forlyder, at Menton har tjent i omegnen af en kvart million
på salget og derfor tænkt sig at købe en herregård. Mange forestiller
sig, han vil flytte fra byen og biografen derved også skal blive ledig.
Lige siden bevillingernes amokløb i 1906 har folk talt om, hvor
fantastisk det ville være, om samtlige byens biografer blev ledet
kommunalt, så man undgik guldgraverjagten for de få udvalgte. At det
sjældent blev en kommunal lykke og de færreste stødte på en åre, er sin
sag, men i efteråret 1921 er emnet så på banen igen.
Det viser sig allerede i november, at Menton formentlig rent faktisk er
ved at flytte og har i øvrigt overdraget biografteatrets ledelse til
cigarhandler J.P. Hansen, der søger bevilling i håb om business as
usual. I byrådet er man nu slet ikke så sikker på, at der længere er
nogen gyldig bevilling at tildele nogen som helst, idet Christiansborg
barsler med en ny lov, hvor det er justitsministeren, som har det sidste
ord. I begyndelsen får Hansen midlertidig bevilling gældende tre måneder,
men da både han og Menton i marts 1922 har været forbi ministeriet og
talt deres sag, falder det hele på plads.
Den oplyste pris for salget lyder i øvrigt på 73.000 kroner, hvilket er
betragteligt mindre end prisen for etablissementet bagved til venstre,
men stadig så meget for en bygning af træ, at driften måtte betale sig
ovenud godt. En anden livsnyder savner noget at ruske i for sin datter
og annoncerer som værende interesseret i at overtage et givent
biografteater. Hansen kontakter da i efteråret 1923 en hr. Lauritz
Jensen fra Aarhus med opstilling over tingenes tilstand deriblandt, at
biografteatret skal koste 85.000 kroner, mens spilleindtægten et år
forinden har været helt præcist 46.233 kroner i en tid, hvor voksne
betaler 75 øre og børn 50. Byrådet indstiller i oktober, at frk. Olga
Jensen kan overtage det, der fortsat måtte være en sund forretning,
eftersom der i vinterhalvåret fortsat kun spilles i weekenden.
Hansen oplyser ikke, at biografteatrets mestendels spiller titler, der
allerede har været vist inde i centrum, hvor man i den retning forbavses,
hvor lidt købere besidder kendskab til deres nye gebet. Frk. Jensen
føler dog ved ankomst i Aalborg, at der samtidig ser lidt tomt ud på
bænkerækkerne. Far og datter nægter herefter at vedstå sig handlen på
grund af forkerte oplysninger, men dømmes i Vestre Landsret til
alligevel at overtage biografteatret, da der ikke umiddelbart kan
påvises uregelmæssigheder i opstillingerne. Da sagen kommer for
Højesteret i december 1924 falder det efter nøjere granskning omvendt ud
til Jensens fordel, mens modparten dømmes til at betale 2.000 kroner i
sagsomkostninger foruden 550 kr. i erstatning.
Nu er der så bare det, at Olga Jensen uofficielt har fået bevillingen
overdraget. I marts 1924 tiltræder byrådet en indstilling fra tilsynet
med biograferne om, at bevillingen skal bortfalde, såfremt frøkenen ikke
ønsker at udnytte den. Nærmere bestemt var det de øvrige biografledere,
der på denne facon med et snuptag kunne få den skaffet af vejen, nemlig
Anders Møller Sahl fra Kino-Teatret, Oscar Beck fra
Fotorama og Edvin
Berndtsson på vegne af Alfred James Gee fra
City-Biograf samt Vilhelm
Børsholt i Palæteatret. De første tre havde bevilling på livstid og
dermed også mere end blot et ord at have skulle sagt.
Vesterbro var bare ikke sådan at slippe af med netop fordi, Landsretten
havde dømt Jensen til at overtage det, der faktisk var blevet et dødsbo,
da Hansen i januar pludselig var gået bort. Den anden part var derfor
arvingerne, som videreførte foretagendet og selve driften blev derfor
aldrig påvirket af den komplicerede polemik. Allerede i juli står det
klart, at biografen ikke vil blive nedlagt på den konto, da kommunen i
alle tilfælde gerne tilbyder sig som stand-in.
Et helt andet spørgsmål er dog de nedrivningsplaner, der begynder at
spøge, for heller ikke alle i byrådet finder, det er den smukkeste og
mest moderne bygning at have liggende på det, der ikke længere er en
smal og hyggelig, brostensbelagt vej ud i det grønne. Den første
Aalborghal opføres nogle år senere skråt ovre på den anden side.
Sidste direktørskifte sker i 1925, da Bindslev efter fire år med
palmehave også køber biografen. Den nye biografdirektør lover små
billetpriser og fin musik, når hans koncertmester Fritz Hansen står til
at lede en trio efter overtagelse 1. maj. Efter den megen besvær får han
bevillingen i oktober.
Efter en let modernisering rummer salen herefter 268 pladser, hvilket
sommetider er utilstrækkeligt om sommeren, hvor skarnsknægte ikke skyr
nogen midler for at komme ind. Er der ikke flere pladser at få gennem
døren, kan man altid kravle ind gennem vinduerne, som er nemme at åbne
indefra, såfremt kumpaner i forvejen var sluppet gennem nåleøjet, hvis
de ikke ligefrem blev knust. Det forlyder, at Bindslev efterhånden så
sin fordel i at købe ruderne engros et helt dusin ad gangen. Hvor det
var begyndt pænt alt sammen de mange år forinden, slægter Vesterbro
Biografteater op gennem 1920’erne sin københavnske fætter på med
westerns blandt de største trækplastre.
Fra 1930 og et par år frem er der ålborgpremiere på forskellige film,
der ikke tidligere har været vist i byen og flere af dem af ældre dato
blandt ellers udrangerede stumfilm. En tid reklameres som Vesterbro
Stumfilmteater, før disse alle er totalt udspillet og det bliver
nødvendigt med en sidste gang lak – også udvendigt i 1933, hvor den
herefter tager sig ’indbydende ud’ strålende i terrakottafarve. Sjældne
superlativer om Vesterbro Biografteater i det, der skal blive den
næstsidste sæson, men det var også Socialdemokraten og hverken Amts-
eller Stiftstidende, der ytrede sig. Pist væk er samtidig det stumme, nu
står den på ’100 procent tale og lyd’. Atter som Vesterbro Teater må
hytten 8. maj bestå ”Mandfolkeprøven”, der har flere kendte navne på
plakaten, bl.a. Ginger Rogers og William Boyd.
Næsten stumfilm ses igen i september 1933, da ”Byens lys” gør lykke og
indehaveren pavestolt over, at selveste Chaplin himself skulle have
godkendt den måde, hvorpå hans film blev fremvist heroppe i denne nu
verdenskendte træbarak af et biografteater. Lykkelig er Bindslev også,
da byrådet samtidig er med på idéen om at flytte biografen længere ind
mod byen til det nordvestlige hjørne af Vesterbro og Hasserisgade. Seks
dage før det nye Vesterbro Bio åbner 26. december 1934 vises sidste film
i den gamle have, hvor Jenny Jugo forlyster sig blandt ”Fem glade
gavtyve”. I januar 1935 er der kaniner på spil i en udstilling
arrangeret af Aalborg Amts Kaninavlerforening, men herefter kravler der
ikke mange indbudte rundt indendørs.
Dengang klubhavens fremtid var til diskussion helt tilbage i 1906,
luftedes interessere for at opføre et større antal beboelsesejendomme på
området. Det er akkurat, hvad der rent faktisk sker 30 år senere, hvor
et enormt byggeri i 1937 kiler sig op i seks etager til venstre for
klubhavebiografen, der ikke selv står og skammer sig. Billedrammerne har
fortsat lokket med filmplakater for den nye Vesterbro Bio, da Bindslev
beholder ejendommen uden endda at fjerne indmaden med planer om, at
kommunen muligvis ville købe stedet for at placere et nyt kunstmuseum
netop her. Nu står biografteatret virkelig i skyggen, men større knægte
husker nok, hvordan det var engang og bruger skuret som mål for stenkast.
De får med held smadret adskillige ruder samt glasmarkisen over dørene
til Vesterbro Biografteater, som der fortsat står henover.
Barakken ejes på dette tidspunkt af Det Forenede Olie Kompagni, der
egentlig tænker at indrette benzintank på stedet, men sælger så i
bogstaveligste forstand brædderne til vognmand N.J. Nielsen. I april
1939 piller han det hele ned bræt for bræt med henblik på at genopføre
salen som lade på Rørdalsvej ved siden af en cementfabrik, mens foyer og
operatørrum bliver til sommerbeboelse. Efter krigen, hvor tyskerne har
trængt sig lovlig meget på, overtages den af Civilforsvaret, der som led
i en brandøvelse stopper bygningen med halmballer og futter den af 5.
oktober 1969.
Ude på gamle Vesterbro gik der også på grund af krigen mange år, før et
byggeri tilsvarende Enighedslund skød op med forretning og beboelse i
1959, efter en trævarefabrik på den anden side også er væk. Vester Palæ
lød navnet dengang, men det syner det nu ikke meget af i dag.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Biograf-Teatret,
Aalborg |
Kosmorama |
Fotorama |
Aalborg Bioscope-Teater /
Biograf-Teatret |
City-Biograf / City
Biografen / City |
Apollo / Palads
Teatret |
Fotorama-Teatret |
Haandværkerforeningen |
Palæteatret / Palæ |
Kino-Teatret / Fotorama |
Kinografen Vejgaard /
Kinografen |
Vesterbro Bio / Astoria /
Metropol |
Bio Boulevarden |
Scala Bio / Scala bio center |
Europa Bio / Symfonien |
Aalborg Hallen (Cinemiracle
& "Windjammer") |
Teater Bio |
Porno Cinema |
Bio 5 |
Cinema 180, Tivoliland |
Biffen |
BioCity / Nordisk Film
Biografer Aalborg Kennedy |
Biffen
Nordkraft |
Nordisk Film Biografer
Aalborg City Syd |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Klubhavens
Biografteater / Klub-Biografen / Vesterbro Teater / Vesterbro
Biografteater / Vesterbro Stumfilmteater, Aalborg |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:34:35 |
|
|