| |
Kino-Teatret / Fotorama, Aalborg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
11.12.2024 |
Kino-Teatret / Fotorama
Østeraagade 17
Åbnet 3. december 1920
Lukket 30. september 1974
Kompagnihuset i Østeraagade 17 på hjørnet af Bispensgade 1 for enden af
Nytorv har en historie så lang, at den vil fylde mere end historien om
Kino-Teatret, der siden overtages af
Kosmorama. Biografen eksisterer i
knap 54 år, hvilket ingenting er i forhold til de mange år før og de 50,
der allerede har passeret revy siden. Den seneste bygning er opført af
Handels(stands)foreningen i 1889, så lad os starte dér, dengang der stod
et tykt tårn med fornemt spir i midten mod gaden, som fra 1910 til 1926
hilste på Christian den niendes statue foran, før han blev flyttet ned
til banegården og skiftet ud med et juletræ for enden af Nytorv i
december.
Anders Møller Sahl og hans konsortium bag
City-Biograf har i kamp med
særligt Palæteatret men også
Fotorama få meter væk trods ihærdige
anstrengelser endnu ikke fået det optimale ud af lokalerne på
Bispensgade. Handelsstandsforeningens sal i hænderne på Klubben
Enigheden findes efter nøje overvejelse og gensidig overenskomst derimod
velegnet at indrette til nyt og endnu større kinoteater. Klubben har
selv udlejet den til filmforevisninger allerede i 1898.
City er lukket i oktober 1920, hvor Kino-Teatret samtidig skulle være
startet op, men forsinkelser i arbejdet udsætter indvielsen til den 3.
december, hvor prisen for ombygningen efter tegninger af arkitekt Hother
August Paludan er løbet op i 200.000 kroner mod forventet 150.000.
Udgifterne afholdes af handelsforeningen, men afdrages af lejeren, der
binder sig for ti år, hvorefter prioriteterne da vil overgå til Sahl &
co. Ovre på Bispensgade overtages driften fra jul i stedet af konsortiet
bag Biograf-Teatret på den anden side af Østeraa, hvis mindre sal med
150 pladser derved nedlægges. I knap tre uger når de to skrås at spille
op til hinanden.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign |
Foyeren
foran balkonen er et udstyrsstykke i sig selv holdt i afdæmpede, antikke
farver indrettet med dyre Chesterfield sofaer og større end forhallen
nedenunder, der spoleres af en udgang fra balkonen til venstre og salen
til højre. Langs husets venstre side løber kun en smal gyde til et ældre
nabohus. Det lod sig på dette tidspunkt derfor dårligt gøre anderledes,
hvor den indre gård endnu ikke er til megen hjælp; denne skal være
tagoverdækket palmehave for en ny restauration ved siden af og
ombygningen i forvejen meget omfattende. Operatørrummet er placeret
foran balkonen, hvor der udover kontor også er wc, som der ligeledes
findes et af i stuen, hvilket er meget moderne for Aalborgs biografer i
1920. På anden sal ligger yderligere en festsal i halv højde med samme
længde over biografen, som forsøges indrettet til danselokale. Det
anbefales umiddelbart ikke på grund af de store indhug, der allerede er
gjort i murværket for at få salen banket på plads indenfor rammerne, men
danset bliver der nu alligevel, da klubben flytter derop.
Hvad der dog blev plads til af bekvemmeligheder, er en nydelse at beskue.
I den kostbart indrettede vestibule er opsat tæppeapparat, som for en
periode erstatter det typiske billetkontor, der siden placeres ude til
højre. Trapperne er marmorbelagt, alt sammen stråler af elegance. I alt
rummer salen 378 pladser på gulvet og 176 polstrede på balkonen her
opstillet amfiteatralsk totalt dermed 554, hvilket endnu på dette
tidspunkt er over 300 flere end i City. Salens dybrøde vægge mellem
grøngrå pyntesøjler er forneden pyntet med paneler, mens loftet beholder
sin oprindelige stuk. Billedfeltet fremtræder fyldigt mellem gråtykke
fløjlstæpper, der med håndkraft trækkes til side før forestillingens
begyndelse. Loftets lysekroner er pudsige størrelser af bambus med gul
silke.
Åbningsprogrammet med klaverledsagelse består af naturoptagelser fra
Colorado med en tur ”Rundt Kap Horn” baseret på Jack Londons roman med
Mitchell Lewis i hovedrollen. Repertoiret vil med reference til
København som hidtil bestå af
Palads og
Metropolteatrets repertoire fra
Dansk-Svensk Film, der alt sammen ledes af Sophus Madsen og i rollen som
City-Biografs forrige direktør endnu har penge i konsortiet heroppe, der
på samme facon omvendt har økonomiske interesser i København. Hr.
Burmester er Kino-Teatrets officielle leder, som tog over, da Madsen
flyttede til hovedstaden. En kort periode havde han også styret
programmet i Palæteatret og forud ledet
Klubhavens Biografteater, hvor
han etablerede den gode forbindelse til Sophus Madsen og hans dengang
nystiftede filmselskab.
1920’erne ruller herefter de første år på skinner for denne byens
største biograf, men da Apollo springer ud som Palads Teatret fremme i
1924 med fangarme til selvsamme Madsen bundet sammen af Odenses
Palads,
søger Dansk-Svensk Film derover. Kino-Teatret må tage til takke med
amerikanske distributører som Paramount og United Artists, der fx giver
en repremiere på ”Zorros Kendemærke” med Douglas Fairbanks, som forinden
har været en succes både her og i det københavnske Palads.
Et par år senere bliver det nye Kosmo Film leverandør til Kino-Teatret
og giver flere af sine titler danmarkspremiere, bl.a. den i dag bedst
kendte af de tidlige film med Bartolomeo Pagano som ”Maciste i
Underverdenen”, der efter feberen har raset ud ikke gør stort væsen af
sig. Kosmo bliver dog i sig selv udfordrer til de danske distributører
ikke mindst Madsen med mange seriøse film, men har i København ingen
sikre aftaler med premierebiografer og må forhandle sig frem fra film
til film, hvilket betyder, de ofte står i skyggen. Blandt selskabets
uomtvistelige hits er filmen om ”Papitou” med Josephine Baker i 1928,
der kommer på plakaten både i april og august, hvor teatret rendes over
ende i publikums lønlige håb om at se mere end bare bananer. Direktionen
gør i den forbindelse sandelig også noget ud af det i form af et 4-5
mands jazzband, der spiller under forestillingerne, ’for at publikum kan
komme i den rette charlestonstemning’.
Den alt for lille forhal og sammenklemte stolerækker på gulvet delt af
to midtergange i tre afsnit bliver trods den umiddelbare skønhed dog en
sammenbidt affære, der nok sikrer fyldte huse, men publikums foretrukne
bliver den aldrig for alvor og tonefilmsæraen kommer salen ikke til at
opleve under sin nuværende ledelse. I 1930 kommer Fotoramas Oscar Beck
med et tilbud om at overtage salen så indbydende, at Sahl takker ja, da
han samtidig fritstilles fra tidligere klausuler. Sidste forestilling
finder sted søndag den 19. oktober i form af ’den store tyske
tendensfilm’ ”Den røde lanterne”, hvor der med ægte tysk grundighed ikke
bliver lagt skjul på noget, sådan som Amtstidende med disse ord lovede
nogle dage forinden og dermed atter sikrede Kino-Teatret stuvende fuldt
hus og stribevis af røde lygter henover weekenden.
Forandringen kommer med udsigt til en større ombygning for Becks
vedkommende, men for ham var der ingen vej udenom, da hans gamle biograf
for at blive godkendt af brandmyndighederne til fortsat drift ville
medføre langt større omkostninger. De næste uger går på at rippe teatret
for sine luksusvarer, hvorefter Beck påbegynder en ombygning, for også
at sikre biografen 100% i al fremtid hvad angår brandfare. Således
pilles operatørrummet ned på balkonen for at blive placeret i stuen med
separat indgang fra gyden. Større forandringer er på tegnebrættet men
endnu så overskuelige, at disse planer indtil videre stilles i bero. Ved
genåbningen er det endda det gamle apparatur, der er hentet med over, da
Fotorama onsdag den 12. november 1930 slår dørene op i Kino-Teatrets
gemakker med den tyske ”Vaarbrud” fra medindehaverens Frede Skaarup
Film. Filmen er lettere vovet forbudt for børn og samler nemt fuldt hus
med stor interesse for hvad arkitekt Beck nu har fundet på også selvom
hovedattraktionen er stum.
Efter generalprøve om mandagen, debuterer Fotorama på sin nye adresse
tirsdag den 9. december med sit første tone- og taleprogram i form af
”Den blaa Engel” med Marlene Dietrich og Emil Jannings som en af tidens
fuldtræffere. Også denne er tysk og det samme er anlægget nemlig af
mærket Klangfilm. Så er Fotorama som i gamle dage oppe på beatet, hvor
selv filmen er fra distributionsselskabet af samme navn, der jo også et
sted ude i bestyrelsesforgreningen havde øvrige interessenter med penge
i foretagendet heroppe end Skaarup selv.
Fra 1933 føres Fotorama op i højeste afgiftsklasse, hvilket betyder, at
man ligesom City Biografen og Palæteatret spiller hver dag fra kl. 17.
Otto Beck dør i juli 1935, hvorefter bevillingen overgår til hans enke
Karen Marie Louise uden at være blevet opslået ledig. Man er i månederne
efter usikker på, hvordan det fremover skal foregå, da arkitekt Beck
havde haft sin på livstid, om den nye skal fortsætte således i direkte
arv eller løbe i fem år. Udvendigt ændres hele facaden på Kompagnihuset
året derpå, hvor tårnet og spirret i midten forsvinder til fordel for et
åleglat udseende, hvilket mange begræder, da det fratager huset sine
helt særlige karakteristika.
Indvendigt foretages den sidste helt store ombygning i august 1939 med
genåbning søndag den 3. september, hvor ”Tre skøre musketerer” spiller
med Don Ameche og The Ritz Brothers. Fotorama fremstår herefter på en
’mere moderne og tidssvarende måde’. Foyeren har allerede forinden fået
den rette bredde med udgangene mod torvet fjernet for ved kunstgreb at
føre publikum bagom til højre mod Bispensgade også fra den ombyggede
balkon henover en løbebro over den indre gård til bagtrappen efter
ombygningen i 1936, mens en eksisterende hovedtrappe er flugtvej til
højre. Således er den tidligere indgang i midten blevet et stort skab
med billeder og plakater med indgang i hver side. Fra billetkontoret til
højre, gives fortsat kun adgang til foyeren gennem tælleapparat. Bagved
er der atter pyntet op nærmest som i gamle dage med mægtige spejle og
garderobe. Døren til venstre fra gaden lukkes snart til igen for at
skabe plads til et større herretoilet.
I salen har vægge og loft fået en nutidig beklædning visse steder
voksdug indirekte belyst også omkring det store proscenium dekoreret som
et vandfald alt sammen holdt i lyse farver med pudsig virkning og et
stort ur til venstre. Gulvet er belagt med linoleum, mens samtlige gamle
rækker er afløst af magelige, lyse træstole på hver side af en
midtergang beklædt med rødt læder på sædet og et tilsvarende rødligt
stof på rygfladen. Balkonen er ekstra luksuriøst indrettet med tomands
sofaer på første række og antallet af siddepladser totalt reduceret
kraftigt til 450.
Krigen slider på folk og Fotorama. Da fru Becks bevilling står til at
blive forlænget for anden gang i 1946 – svaret fra tidligere dermed
givet – stilles som primært krav, at der gives bedre adgang, bedre
belysning, bedre udgangsforhold og bedre rengøring. Lignende fordringer
var man også troppet op med forrige gang, hvilket dengang bragte fru
Beck på krigsstien med beskyldninger rettet mod byrådet, at man var ude
på at slå hende ned på falsk grundlag. Ikke sådan bogstaveligt,
naturligvis, men for at overtage biografen med henblik på at drive den
kommunalt. Tanken havde man leget med i årevis og misundeligt skævet til
især Odense. ’Vi kan nu meddele Ministerium og Filmraad, at vi ikke
anbefaler fornyelse’, lyder det fra borgmester Marius Andersen i 1946,
men det fik hun altså alligevel. Kommunen får tolv år senere
Europa Bio og i 1967 ydermere
Teater Bio.
Da Fotorama folder lærredet ud i
scopestørrelse reduceres antallet af
pladser til 408. Her kan man fra 17. juli 1957 se Eddie Constantine
boltre sig med lækre damer og daske til fyrene i ”Smarte piger, skrappe
drenge” i en af mange med den populære franske skuespiller, der holder
hof både i Fotorama og andre af byens biografer alt efter filmens danske
distributør, i dette tilfælde Constantin.
Fra 1965 ejes bygningen af Kjøbenhavns Handelsbank, der har planer om at
overtage Fotorama for at indrette ekspeditionslokaler og Karen Louise
Becks lejemål opsiges derfor pr. 1. april 1966. Planen er at flytte
Fotorama over til et tidligere automobilværksted beliggende på Vesterbro
95-97 eller nærmere Scala i Aalborgs udkant. Da banken i stedet sælger
videre til Dansk Supermarked ved Salling og A.P. Møller i 1967, giver
det Fotorama en livsforlængende indsprøjtning, da man tilsvarende må
opgive at bygge Kompagnihuset om til Føtex, hvor planen var at inddrage
Privatbankens bygning til venstre tidligere tilhørende Amtstidende.
I det mellemliggende år har der fredag den 30. september 1966 som eneste
sted i landet været danmarkspremiere på Johan Jacobsens ”Søskende”
produceret af Flamingo Film distribueret af Athena, som for Beck
bekræfter, at der overhovedet ikke er behov for virkelig kunstneriske
film i Aalborg, i hvert fald ikke i Fotorama. Den danske film spiller
kun henover weekenden, hvor direktricen aldrig før har set så få
mennesker i sin biograf, for straks at skifte ud med en russisk version
af ”Hamlet”. Fru Beck var nemlig vild med russiske film, mens alt det
hun som regel havde på plakaten, med egne ord var hende så inderligt
ligegyldigt. Kun lidt flere stifter bekendtskab med den nye historie om
den danske prins, som året forinden havde spillet fem uger i det
københavnske
Alexandra, mens den danske med en lang række gode
skuespillere som Preben Lerdorff Rye, Birgitte Federspiel, Vigga Bro –
og Gunnar Lauring samt mange flere efterfølgende sammesteds derovre
nøjes med seks dage, hvilket så er dobbelt op i forhold til Aalborg. Fru
Beck konstaterer nøgternt, at hun igen må nøjes med at henvende sig til
de unge, hvor det fine publikum for længst er erobret af familien Elimar
ude i Scala.
To uger senere har Fotorama igen danmarkspremiere helt solo, denne gang
en titel fra Regina Film kaldet ”Eddie i dobbeltild” fredag den 14.
oktober 1966. Da det igen drejer sig om en herre med efternavnet
Constantine, er der atter smækfyldt med penge i kassen. Halvanden måned
senere kan Fotorama mod alle odds fejre sine 60 år i byen heraf nu 36 på
nærværende adresse foruden et årti med bunkevis af danmarkspremierer på
attraktive titler ikke mindst en stribe agentfilm og westerns. At være
ungdommeligt rettet er dog ingen garanti for fuldt hus. Samme forår
havde en anden dansk solopremiere fra Athena med engelsk co-producent
heller ikke samlet mange trods en så lokkende titel som ”Ih, du alt
forbarmende” med bl.a. Lotte Tarp, Karl Stegger – og Gunnar Lauring.
Sølle to dage spille denne i København, da
Aladdin forbarmer sig til at
sætte den på plakaten halvandet år senere.
At Fotorama måtte være faldet af på den, kan man læse flere steder, hvor
direktrice og inspektør er kommet om ikke i uføre så i hvert fald på
kant med loven. Sagen involverer også en sexkiosk på Løkkegade, hvis
indehaver ligeledes har udstillet en række utugtige fotografier fra
Fotoramas seneste program ”Sex i København”. I marts 1971 indvilger
78-årige fru Beck og inspektør Thorkild Pedersen at betale hhv. 600 og
300 kr. i bøde for overtrædelse af politivedtægtens paragraf 12, den
såkaldte pornoparagraf omhandlende anstødelige billeder, selvom man
forholder sig helt uforståelig overfor anklagen. Som bevisførelse
medbringer Pedersen plakater og fotografier af selvsamme udstillet i
hovedstaden, hvor de ikke skaber problemer for
Vester Bio og ej heller i
Odense-forstaden Dalum, hvor filmen forinden har haft danmarkspremiere i
Imperial.
Politiet finder endda, at Pedersen er heldig, da han i kraft af sin
stilling som funktionær slipper 100 kroner billigere end kioskejeren,
der må af med 400 kr. (og som for resten om aftenen i sin tjans af
operatør viser det, der er værre oppe i
Aabybro Bio, før der også kommer
Mini-Bio her på Løkkegade med samme repertoire). ’De skal også tænke på,
at Fotorama ligger tæt på et tæt befærdet strøg, mens Løkkegade er
forholdsvis mennesketom. Politiet har været meget venlig imod dem.’ Heldigt for Vester Bio, at den ligger godt gemt i en baggård. Størrelsen
på fru Becks bøde var i øvrigt betinget af, at hun allerede tidligere
havde modtaget en for samme forseelse. Hun nægter efter sigende at
betale og klager til Foreningen af Danske Filmudlejere samt Danmarks
Biografteaterforening over ’pornopolitiets’ fremgangsmåde.
|
|
Træt af behandlingen lader hun film- og biografkøbmanden Gunnar Obel
tager over i april 1973. Han er en mand, der kan tåle lidt af hvert og
nærer i hvert fald ingen hæmninger, når det kommer til præsentation af
frække sager oppe på lærredet. Han er herudover både dygtig og ambitiøs
med udmærkede planer for en ombygning af Fotorama til to sale, sådan som
han flere steder snart moderniserer især jyske biografer, ligesom han
tager sine chancer i København, hvor han taber mere, end han vinder. I
Aalborg må Obel hurtigt konstatere, at hans projekt ikke matcher Dansk
Supermarkeds forventninger om at kradse mest muligt ind på korteste
lejebasis, hvilket gør det kropumuligt at investere noget som helst i
lokalerne.
Allerede i august må fru Beck søge en anden, der kan drive biografen
videre det sidste år, hendes kontrakt løber, hvor da Kurt Olsen
overtager forpagtningen i oktober. Han er jysk salgschef for
distributionsselskabet Fox-MGM og vil kun fortsætte i dette job, såfremt
det ikke lykkes at forlænge kontrakten med fem eller hellere ti år for i
alle tilfælde at gennemføre en påkrævet større ombygning. Brandvæsenet
har nemlig erfaret, at salens gamle beklædning kan være farlig.
Til en begyndelse kommer en række af filmselskabets titler på plakaten i
Fotorama, hvis repertoire mærkbart forandres, hvor nogen vil kalde det
en forbedring, mens andre søger samme vej som de utugtige og suspekte.
Her kommer bl.a. Kinografen ind i billedet, men også i
Palæ kan man i
sene aftentimer støde på sager, der ikke lød som de Morten Korch-film,
man ellers har haft succes med.
Det bølger frem og tilbage mellem Fotorama og Dansk Supermarked, der
fremsætter et helt umuligt købstilbud, hvorfor sidste forestilling
nødvendigvis finder sted mandag den 30. september med en film fra egen
hylde, nemlig Robert Altmans ”M.A.S.H.” i den nye konstellation
Columbia-Fox. En kort stund opfører Kinografen sig ordentligt igen, da
Olsen et halvt år senere flytter derud.
Fotorama har stået tom et år, da nu entreprenør John Jensen i oktober
1975 ansøger om at bygge den lukkede biograf om til to sale med grillbar
i det eksisterende indgangsparti og serveringslokaler i balkonfoyeren.
Den nuværende skulle da indrettes med 166 pladser, mens en indskrumpet
sal 2 på balkonen som serveringsbiograf stod til at rumme 30-50
personer. Ombygningen godkendes af brandvæsenet, såfremt alle de
eksisterende brandbare beklædninger pilles af. Et halvt år senere kommer
Fotorama-Grill til verden uden film men kombineret med spiritusbar og
spillehal.
I december 1976 går stedet under nye ejere som Nytorv Smørrebrød og
Grill. Den bliver i 1981 til en ordentlig whopper i form af Aalborgs
første McDonalds med personalerum og toiletter i øverste foyer, mens
selve balkonafsnittet benyttes til fryserum med resten af salen
overdækket som ventilationsrum. Førnævnte ret serveres i øvrigt skråt
overfor i Biograf-Teatret, så på Østerågade kan man i dag købe burgers i
to af byens gamle biograflokaler. Allerøverst har Dance Studio endnu
ikke opgivet at svinge benene.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Biograf-Teatret,
Aalborg |
Kosmorama |
Fotorama |
Aalborg Bioscope-Teater /
Biograf-Teatret |
Klubhavens Biografteater /
Klub-Biografen / Vesterbro Teater / Vesterbro Biografteater / Vesterbro
Stumfilmteater |
City-Biograf / City
Biografen / City |
Apollo / Palads
Teatret |
Fotorama-Teatret |
Haandværkerforeningen |
Palæteatret / Palæ |
Kinografen Vejgaard /
Kinografen |
Vesterbro Bio / Astoria /
Metropol |
Bio Boulevarden |
Scala Bio / Scala bio center |
Europa Bio / Symfonien |
Aalborg Hallen (Cinemiracle
& "Windjammer") |
Teater Bio |
Porno Cinema |
Bio 5 |
Cinema 180, Tivoliland |
Biffen |
BioCity / Nordisk Film
Biografer Aalborg Kennedy |
Biffen
Nordkraft |
Nordisk Film Biografer
Aalborg City Syd |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Kino-Teatret / Fotorama, Aalborg |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:34:35 |
|
|